ایران بورس
وبلاگ آموزشی ایران بورس وابسته به کانال تلگرامی ایران بورس iribourse2@

الگو ادامه دهنده مستطیل چیست؟

این الگو مانند الگو مستطیل است با این تفاوت که دو خط تشکیل دهنده آن افقی بوده و یکدیگر را قطع نمی کنند در واقع تشکیل یک مستطیل می دهند که قیمت پس از نوسان در این مستطیل از آن خارج شده و به حرکت روند قبلی خود ادامه می دهد.
نکته مهم درباره این الگو این است که اگر حجم معاملات هنگام صعود زیاد و هنگام نزول کم باشد بدان معنی است که پس از خروج قیمت از خطوط مشخص شده سهم رشد خواهد کرد و اگر حجم معاملات در زمان کاهش قیمت بیشتر از حجم معاملات در زمان افزایش قیمت باشد نوید برگشت قیمت خواهد بود که به معنی این است که الگو بازگشتی می باشد.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

الگو ادامه دهنده کنج چیست؟

الگو های کنج بسیار شبیه الگو های مثلث هستند که جزو الگو های میان مدت می باشند و تنها تفاوت آن ها با الگوی مثلث شیب زیاد خطوطشان می باشد که در شکل زیر کاملا مشهود است.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

الگو ادامه دهنده پرچم چیست؟

این الگو به دو دسته چهار گوش و مثلثی تقسیم بندی می شود که هر دوی آن ها در ادامه یک رالی شدید قیمت که میله پرچم نامیده می شود تشکیل می شوند و قیمت چند هفته حداکثر یک ماه استراحت کرده و سپس روند قبلی خود را از سر می گیرد.
در شکل های زیر دو نوع الگو پرچم و اهداف قیمتی هر یک مشاهده می شود.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

اهمیت حجم معاملات در الگو مثلث:

حجم معاملات همزمان با نوسان قیمت در محدوده مثلث و نزدیک شدن آن به راس مثلث کاهش پیدا می کند. و در هنگامی که خط روند شکسته می شود حجم معاملات به طور چشم گیر افزایش می یابد.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1


الگوی ادامه دهنده مثلث چیست؟

در الگو های ادامه دهنده قیمت پس از استراحت به حرکت خود ادامه می دهد طریقه رسم و تشخیص الگو مثلث به این صورت است که با رسم خط روندی که حمایت برای قیمت است و خط روندی که مقاومت برای قیمت است نوعی مثلث تشکیل می شود که به ۴ دسته که قبلا بیان شد تقسیم بندی میشود.
زمان تشکیل الگوی مثلث بین ۱ تا ۳ ماه می باشد
در تصاویر زیر می بینیم که چگونه قیمت با تشکیل این الگو و سپس خارج شدن از آن به حرکت خود ادامه می دهد.
واهداف قیمتی نیز با علامت tp مشخص شده است.

 




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1


اسپایک ها سخت ترین نوع حرکت بازار برای خرید و فروش می باشند برای آنکه الگوی اسپایک (و یا الگوی V) خیلی سریع و بدون داشتن دوره انتقال رخ می دهد. معمولاٌ در بازارهایی شکل می گیرند که بیش از حد در یک جهت حرکت کرده و با انتشار اخبار مغایر با شرایط خیلی سریع و ناگهان بازار دچار یک چرخش میشود. به همین علت است که چیزی برای گفتن در این مورد نداریم جز اینکه آرزو کنیم که شما در معاملاتتان گرفتار تعداد زیادی از آنها نشوید.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1


:الگوی نعلبکی چیست؟

نوع نادری از الگوهای بازگشتی دیده می شوند که شکل نعلبکی و یا به عبارتی کف گرد به خود می گیرند. که به آن الگوی نعلبکی گفته می شود. نعلبکی های کف، تغییر خیلی تدریجی دارند و در مدت زمان نسبتاٌ طولانی از روند نزولی به خنثی و سپس به روند صعودی تغییر می یابند. اینکه بگوییم الگوی یک نعلبکی کی کامل می شود کار تقریباٌ دشواری است و همینطور اینکه بگوییم قیمت ها تا کجا خلاف جهت حرکت میکنند مشکل است.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

:۳_الگو سقف و کف های دوقلو چیست؟


برای بهتر به خاطر سپردن حالت این دو الگو اغلب گفته می شود الگوی دو قلوهای سقف به صورت حرف M و الگوی دو قلوهای کف به صورت حرف W می باشد. خصوصیات کلی دو قلوها بسیار شبیه به الگوی سر و شانه ها میباشد با این تفاوت که در اینجا ما دو قله در ازای سه قله مشاهده میکنیم. نحوه محاسبه کردن هدف قیمت و بررسی روند و حجم معامله نیز مانند الگوی سر و شانه ها میباشد.
در یک روند صعودی (همانطور که در تصویر نشان داده شده ) در نقطه A قیمت، قله جدیدی تشکیل می شود که معمولا با افزایش حجم در این نقطه همراه است و سپس به نقطه B کاهش می یابد و حجم معامله نیز کمتر می شود. بنابراین همه چیز همانطور که در یک روند صعودی انتظار میرفته پیش می رود. در ادامه حرکت قیمت به سمت نقطه C موفق نمی شود که از قیمت در قله قبلی یعنی نقطه A عبور کند و بلافاصله بعد از آن شروع به کاهش می کند. پتانسیل ایجاد سقف دوقلو در اینجا ایجاد می شود. از کلمه «پتانسیل» به عمد استفاده کردیم زیرا در این الگو مانند هر الگوی بازگشتی دیگری تا زمانی که مقاومت نقطه B  با اعتبار شکسته نشود الگو کامل نمی شود.
الگوی ایده آل دو قلوهای سقف معمولا دو قله هم طراز دارد. احتمال می رود روند حجم معاملات در قله اول سنگین تر از قله دوم باشد. بسته شدن قطعی قیمت در زیر خط گردن در نقطه B که با حجم معاملات سنگینی میتواند همراه باشد نشانه کامل شدن الگو است و در مورد شروع روند نزولی اخطار میدهد.
توجه داشته باشید که همین شرایط به صورت معکوس برای الگوی دو قلو های کف نیز صدق می کند.

:anger:نحوه پیدا کردن هدف قیمت:

نحوه پیدا کردن هدف قیمت در الگوی دو قلو های سقف به این گونه است که فاصله مقاومت ایجاد شده توسط قله ها را تا نقطه B اندازه میگیریم و به همان اندازه از نقطه B به سمت پایین هدف قیمت را مشخص میکنیم که عکس این مورد برای دو قلوهای کف اعمال میگردد. به گونه ای که فاصله حمایت ایجاد شده تا نقطه B را اندازه گرفته و سپس به همان اندازه هدف قیمتی خود را از نقطه B  به بالا مشخص میکنیم./منبع:پرشین چارت



تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1


الگوی سقف و کف های سه قلو در واقع حالت خاصی از الگوی سر و شانه ها می باشند. تفاوت اصلی آنها در این است که نقاط سقف و یا کف آنها در سطوح یکسانی قرار گرفته اند. چارتیست ها اغلب با جدا دانستن الگوی سقف ها و کف های سه قلو با الگوی سر و شانه ها مخالفند. این گونه نام گذاری صرفاٌ جنبه آموزشی دارد زیرا هر دو الگو تقریبا مطلب واحدی را بیان میکنند.

 در الگوی سقف و کف های سه قلو ، الگو زمانی کامل شده است که خط گردن با اعتبار شکسته شود.

نحوه پیدا کردن هدف قیمت:

تکنیک اندازه گیری هدف قیمت در این الگو به این صورت است که فاصله قله (در الگوی سقف) و یا حفره (در الگوی کف) سمت راست را محاصبه کرده و به همان میزان اندازه پس از شکست هدف قیمت را مشخص می نماییم./منبع:پرشین چارت





تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1
۱-الگوی سر و شانه کف:

الگوی سر و شانه کف با الگوی سروشانه سقف شباهت‌های زیادی دارد اما این الگو برای معتبر بودن، به مقدار زیادی روی حجم معاملات وابسته است. به عنوان یک الگوی بزرگ بازگشتی، سر و شانه کف بعد از یک روند نزولی شکل می‌گیرد و باعث تغییر روند به صعودی می‌شود. الگو شامل سه کف یا دره است و دره وسطی (سر) عمیق‌ترین دره و دو دره کناری آن که به عنوان دره (شانه) سمت راست و شانه سمت چپ نامیده می‌شوند عمق کمتری دارند.
در حالت ایده‌آل دو شانه یا دو دره در این الگو در ارتقاع و عرض یکسان هستند. با اتصال برخوردهایی که به عنوان سطح یا محدوده مقاومت‌اند خط گردن شکل می‌گیرد.

حرکات قیمت در الگوهای سر و شانه سقف و سر و شانه کف تقریبا شبیه هم ولی بالعکس هستند. نقش قیمت در الگوی سر و شانه کف، تفاوت این دو الگوست. گرچه افزایش حجم در زمان شکست خط گردن در “الگوی سر و شانه سقف” نشانه‌ای قوی برای تایید الگوست ولی در الگوی سر و شانه کف، این مورد برای تایید الگو کاملا لازم و حیاتی است. در ادامه به بخش‌های مختلف الگوی سر و شانه کف بطور جداگانه می‌پردازیم و سپس در یک مثال این الگو را نشان می‌دهیم.

۱ – روند قبلی : مانند همه روندهای بازگشتی، برای بودن یک الگوی سر و شانه کف، ابتدا باید روندی نزولی وجود داشته باشد. بدون یک روند نزولی قبلی، نباید انتظار تشکیل یک الگوی معتبر سر و شانه کف را داشت.

۲ – شانه چپ : در حین روند نزولی، شانه سمت چپ یک دره شکل می‌دهد که یک کف پایین در روند محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد روند نزولی بدون مشکل در حال ادامه است. بعد از تشکیل این دره، یک افزایش قیمت، شانه چپ را کامل می‌کند.

۳ – سر : از نقطه بالایی و مقاومت شانه چپ، یک نزول رخ می‌دهد و تا پایین‌تر از کف قبلی نیز ادامه می‌یابد؛ این نقطه پایین‌ترین نقطه الگو و به عنوان سر وارونه‌ی الگو است. بعد از تشکیل این کف، یک افزایش قیمت متعاقبا نقطه دوم خط گردن را شکل می‌دهد و سر کامل می‌شود. در اینجا گاهی اوقات خط روند نزولی شکسته می‌شود و ادامه‌دار بودن روند نزولی زیر سوال می‌رود.

۴ – شانه راست : قیمت از نقطه‌ بالایی سر (خط گردن) شروع به نزول و تشکیل شانه راست می‌کند. این کف همیشه بالاتر از کفی است که سر تشکیل داده و معمولا با کف شانه چپ در خطی افقی قرار می‌گیرد. گرچه ترجیح این است که خط گردن افقی باشد، گاهی شانه‌ها می‌توانند پایین‌تر، بالاتر یا پهن‌تر و نازک‌تر باشند. پس از اینکه قیمت از کف شانه راست حرکت کرده و خط گردن (مقاومت) را به سمت بالا قطع می‌کند، الگوی سروشانه کف تکمیل می‌گردد.

۵ – خط گردن : این خط از وصل کردن دو نقطه‌ی ۱ و ۲ بالای این الگو نشان مشخص می‌شود. نقطه ۱ در واقع انتهای شانه چپ و شروع سر، و نقطه ۲ پایان سر و شروع شانه راست است. بسته به رابطه بین این ۲ نقطه بالایی، خط گردن می‌تواند افقی یا دارای شیب نزولی و یا صعودی باشد. شیب خط گردن، مشخص کننده میزان صعودی بودن الگوست: یک خط گردن با شیب صعودی، الگوی صعودی قوی‌تری نسبت به خط گردن صاف یا نزولی است.

۶ – حجم معاملات : در الگوی سر و شانه کف، حجم معاملات نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. بدون وجود حجم مناسب، به شکست خطوط همواره با تردید نگاه می‌شود. حجم می‌تواند توسط اندیکاتورهایی مانند OBV و یا Chaikin Money Flow یا با مشاهده سطوح حجم مورد بررسی قرار گیرد.

نکته اول – حجم معاملات در زمان تشکیل نصف اول الگو از اهمیت کمتری نسبت به نصف دوم برخوردار است. در زمان افت قیمت برای تشکیل شانه چپ، حجم معاملات و همچنین فشار فروش معمولا زیاد است. فشار فروش حتی می‌تواند زمانی که قیمت در حال نزول است تا کف سر را تشکیل دهد بسیار زیاد باشد. بعد از کف سر، الگوهای بعدی حجم باید مشاهده شود تا افزایش حجم آتی در آینده را مشاهده کرد.

نکته دوم – بعد از کف سر، می‌بایست شاهد افزایش در حجم معاملات باشید. بعد از اینکه نقطه دوم خط گردن تشکیل شد، خط نزولی تشکیل دهنده شانه راست، می‌بایست با حجم کم همراه باشد.

در پولبک که به خط گردن زده می‌شود، اندیکاتورهایی مانند CMF و OBV باید قدرتمند باقی بمانند. مهمترین لحظه برای حجم معاملات زمانی است که قیمت از کف شانه راست به سمت خط گردن حرکت می‌کند تا آنرا بشکند. برای یک شکست معتبر لازم است قیمت در حین حرکت به سمت خط گردن با حجم زیاد بوده و شکست خط با قدرت صورت بگیرد.

۷ – شکست خط گردن : الگوی سروشانه کف تا زمانی که خط گردن شکسته نشود و روند نزولی کاملا نقض نشود تایید نمی‌شود. همانطور که گفته شد، زمانی الگو مورد تایید است که مقاومت خط گردن همراه با حجم بالای معاملات شکسته شود.

۸ – تبدیل مقاومت به حمایت : پس از اینکه مقاومت خط گردن شکسته شد، اغلب اوقات به حمایت تبدیل می‌شود و گاهی قیمت یک پولبک به خط گردن می‌زند، در این هنگام یک فرصت خرید دیگر فراهم شده است و می‌توان از آن استفاده کرد.

۹ – هدف قیمتی : بعد از شکست خط گردن که به عنوان مقاومت عمل می‌کند، هدف قیمتی آینده معادل فاصله بین کف سر و خط گردن خواهد بود. این فاصله از خط گردن شکسته شده به سمت بالا به قیمت اضافه می‌شود و هدف قیمتی بدست می‌آید.

سروشانه‌های کف مانند سروشانه سقف از الگوهایی هستند که در بازار به تعداد زیاد دیده می‌شوند. در نظر داشته باشید که فقط بعد از یک روند نزولی این الگو شکل می‌گیرد و وقتی تکمیل شود یک تغییر بزرگ در روند در پی دارد.منبع سایت باشگاه


ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1


:anger: ۱-الگوی سر و شانه سقف:

این الگو بعد از یک روند صعودی شکل می‌گیرد و کامل شدن آن، نشان‌دهنده پایان روند صعودی است. الگو شامل سه سقف پی‌درپی است که سقف وسط آن (سر) از دو سقف دیگر بالاتر تشکیل می‌شود؛ دو سقف در کنار سر که به عنوان شانه از آنها نام می‌برند و تقریبا مساوی هستند.
کف‌های ناشی از هر سقف به هم وصل می‌شوند تا خط حمایت (خط گردن) را تشکیل دهند.

همانطور که از نام آن مشخص است، الگوی سر و شانه سقف از یک شانه چپ، یک سر، یک شانه راست و یک خط گردن تشکیل می‌گردد. سایر فاکتورهای دخیل در الگو شامل حجم معاملات، شکست خطوط، هدف قیمتی و تغییر نقش حمایت به مقاومت هستند. در ادامه به هر بخش بطور جداگانه می‌پردازیم.

۱ – روند قبلی : قبل از تشکیل یک الگوی معتبر سر و شانه سقف، وجود یک روند صعودی لازم است. به عبارت دیگر اگر روند صعودی وجود نداشته باشد، عملا نباید به دنبال تشخیص الگوی سر و شانه سقف بود. (هر الگوی بازگشتی دیگر نیز چنین است و می‌بایست قبل از آن یک روند تشکیل شده باشد، وجود الگویی بازگشتی بدون وجود روند بی‌معناست)

۲ – شانه چپ : روند صعودی است و شانه چپ در بالاترین نقطه‌ روند تشکیل می‌شود. بعد از تشکیل این سقف، یک نزول رخ می‌دهد تا شانه چپ کاملا شکل بگیرد. کف تشکیل شده پس از شانه چپ معمولا بالای خط روند صعودی است و چنین به نظر می‌رسد که روند صعودی ادامه دارد.

۳ – سر : از کف شانه چپ افزایش قیمت شروع می‌شود، از قله قبلی نیز عبور می‌کند و سر را تشکیل می‌دهد. بعد از این سقف، کف دوم نیز شکل می‌گیرد که نقطه دوم خط گردن است. این کف معمولا خط روند را می‌شکند و اخطار پایان روند را صادر می‌گردد.

۴ – شانه راست : بعد از تشکیل نقطه دوم خط گردن، قیمت مجددا به سمت بالا حرکت می‌کند ولی نمی‌تواند به سقف قبلی برسد و کمی پایین‌تر (نزدیک به سقف شانه چپ) قله دیگری شکل می‌دهد که در این الگو به شانه راست معروف است.
ترجیح این است که دو شانه بصورت متقارن باشند و نزول قیمت از شانه راست، شکست خط گردن را در پی داشته باشد.

۵ – خط گردن : خط گردن از وصل کردن دو نقطه پایینی ۱ و ۲ شکل می‌گیرد. نقطه ۱ نشانگر نقطه پایین شانه چپ و آغازگر سر، و نقطه ۲ نیز نشان‌دهنده پایان سر و شروع شانه راست است.
بسته به رابطه بین دو نقطه پایین، خط گردن می‌تواند شیب نزولی یا صعودی داشته باشد یا اینکه کاملا افقی شود. شیب خط گردن روی درجه نزولی بودن الگوی سر و شانه سقف اثر می‌گذارد؛ یک خط گردن با شیب نزولی، نشان‌دهنده الگویی نزولی‌تر است.
گاهی اوقات بیش از ۲ نقطه پایین را می‌توان در خط گردن رسم شده مشاهده کرد.

۶ – حجم معاملات : در حین تشکیل الگوی سروشانه سقف، حجم معاملات نقش مهمی در تایید این الگو بازی می‌کنند. حجم معاملات را می‌توان از طریق یک اندیکاتور (مثلا Chaikin Money Flow یا OBV) یا به سادگی با بررسی سطوح حجم بررسی نمود. در حالت ایده‌آل ( و نه همیشه ) حجم معاملات در طول تشکیل شانه چپ باید بیشتر از زمانی باشد که “سر” تشکیل می‌شود. کاهش حجم در زمان تشکیل سر که به عنوان یک سقف جدید است، یک اخطار برای شکست روند به شمار می‌روند. اخطار بعدی زمانی صادر می‌شود که حجم معاملات در زمان کاهش قیمت از “سر” افزایش می‌یابد.
همچنین تایید دیگر این الگو زمانی است که افزایش حجم معاملات را در زمان کاهش قیمت از سقف شانه سمت راست، شاهد باشیم.

۷ – شکست خط گردن : تا زمانی که حمایت خط گردن شکسته نشده است، الگوی سر و شانه سقف هنوز کاملا نشده و روند نیز به نزولی تبدیل نشده است. در حالت ایده‌آل شکست خط گردن باید بصورتی قاطعانه (با حجمی زیاد) رخ دهد.

۸ – تبدیل حمایت به مقاومت : وقتی حمایت شکسته می‌شود، معمولا به خط مقاومت تبدیل می‌گردد. گاهی اوقات قیمت به حمایت شکسته شده بر می‌گردد (پولبک می‌زند) و یک شانس فروش به معامله‌گران می‌دهد تا از بازار خارج شوند.

۹ – هدف قیمت : پس از شکست حمایت خط گردن، میزان کاهش قیمت از طریق محاسبه فاصله بین خط گردن و سقف سر بدست می‌آید. این فاصله از زیر خط گردن تا پایین محاسبه می‌شود تا هدف قیمت مشخص گردد. هر هدف قیمتی را می‌بایست یک قیمت تخمین‌زده شده دانست و باید موارد دیگر را نیز برای تشخیص تارگت در نظر داشت. سایر فاکتورهای دخیل در هدف قیمتی را می‌توان شامل سطح حمایت قبلی، فیبوناچی اصلاحی و میانگین متحرک بلندمدت دانست.

الگوی سر و شانه سقف یکی از متداول‌ترین الگوهای بازگشتی است که شکل می‌گیرند. مهم است که به یاد داشته باشید این الگو بعد از یک روند صعودی تشکیل می‌شود و اگر الگو تایید شود یک نزول بزرگ در انتظار قیمت خواهد بود./منبع : سایت باشگاه



ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

انواع الگو های ادامه دهنده:

1- الگوی مثلث که خود شامل 4 نوع است:
1-مثلث متقارن
2-مثلث افزایشی
3-مثلث کاهشی
4-مثلث پهن شونده

2- الگوی پرچم که خود 2 نوع است:
1-پرچم چهارگوش
2-پرچم مثلثی

3- الگو ادامه دهنده کنج

4- الگو ادامه دهده مستطیل

5- الگو ادامه دهنده سر و شانه




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

انواع الگو های بازگشتی:

1-الگو برگشتی سر و شانه

2-الگو برگشتی سقف ها و کف های سه قلو

3- الگو برگشتی سقف ها و کف های دو قلو

4- الگو برگشتی نعلبکی

5-الگو برگشتی V یا اسپایک




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

نکات مهم در الگو های بازگشتی:
1-شرط اتفاق افتادن الگوی برگشتی وجود روند است.

2-ابتدائی ترین اخطار برای تغییر روند زمانی اتفاق می افتد که خط روند شکسته شود.

3-بزرگ بودن الگو به معنی بزرگ بودن تغییرات بعدی قیمت است.

4-الگو ها سقف دارای نوسان بلند تر و دوره زمانی کوتاه تری نسبت به الگو های کف هستند.


5-الگو های کف دارای نوسان کوتاه تر و دوره زمانی بلندتری هستند.

6-حجم در نقاط سقف یا قله دارای اهمیت فراوانی است و در این نقاط حجم معاملات چند برابر می شود.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

الگو بازگشتی چیست ؟

همان طور که از نام آن مشخص است در الگوی بازگشتی جهت روند سهم عوض می شود مثلا روند از صعودی به نزولی تبدیل می شود که در این موقع باید از سهم خارج شد یا در روند نزولی با ایجاد الگوی بازگشتی روند نزولی تبدیل به صعودی می شود که در این موقع باید به خرید بپردازیم.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1


الگو ادامه دهنده چیست؟

این الگو زمانی که بازار نزولی یا صعودی است اتفاق می افتد و همان طور که از نام آن پیداست تایید کننده روند می باشد به طوری که پس از رشد یا نزول قیمت برای مدت کوتاهی قیمت در محدوده ای ثابت نوسان کرده و سپس به حرکت خود ادامه می دهد.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1


الگوی قیمتی چیست؟

الگو های مشخصی که در نمودار ها ظاهر میشوند و به ما کمک میکنند تا آینده سهم را پیش بینی کنیم.

الگو های قیمتی شامل دو نوع کلی است:

۱-الگو های ادامه دهنده
۲-الگو های برگشتی




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

معمولا پس از اتفاق افتادن شکست خستگی(به پست قبل مراجعه کنید) قیمت سهم در یک محدود مشخص نوسان میکند این مدت میتواند یک یا دو روز یا حتی تا دوهفته طول بکشد و پس از آن با ایجاد شکاف نزولی روند سهم عوض میشود تحلیل گران به سرعت با مشاهده برگشت جزیره ای از سهم خارج میشوند و آماتور ها می مانند و صف های فروش سنگین سهم!




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1


در توضیحات قبل به بیان شکاف قیمت و انواع آن پرداختیم که سه نوع است:
۱-شکاف شکست
۲-شکاف فرار
۳-شکاف خستگی
در متن زیر به توضیح هر کدام از انواع شکاف یا گپ قیمتی می پردازیم:

۱-شکاف شکست:

این شکاف در پایان الگو های قیمتی و زمانی که در بازار الگویی مشاهده شد اتفاق می افتد شکست مقاومت ها در ناحیه شکاف شکست صورت میگیرد در واقع شکاف های ایجاد شده در ناحیه سقف و مقاومت ها شکاف شکست می باشند.
شکاف شکست معمولا با حجم بالای معاملات انجام میشود چون مقاومت ها را می شکند و معمولا در حرکات بعدی قیمت پر نمی شود و این شکاف مانند یک حمایت قوی برای سهم عمل می کند.

۲-شکاف فرار:

این شکاف معمولا در میانه روند صورت میگیرد و حجم آن زیاد نیست در صورتی که شکاف فرار در روند صعودی رخ بدهد به معنای قدرت روند و در روند نزولی به معنای تضعیف قیمت است.
همانند شکاف شکست این شکاف نیز در روند صعودی مانند حمایت عمل میکند.
نکته مهم دیگر این است که با اندازه گیری فاصله ای که قیمت از نقطه شروع روند تا به اینجا طی کرده میتوان فاصله ای که تا پایان روند باقی مانده است را تخمین زد.

۳-شکاف خستگی:

معمولا در انتهای روند و پس از وقوع ۲ شکست قبلی اتفاق می افتد و به تحلیل گر این هشدار را میدهد که بازار آخرین تلاش های خود را انجام داده و به زودی روند سهم عوض خواهد شد در واقع برگشت قیمت به کف شکاف خستگی نشانه افت شدید قیمت خواهد بود.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب: شکاف یا گپ قیمتی ,
ارسال توسط ادمین 1

روز های بازگشتی یا روز کلیدی برگشت چیست؟

فرض کنید در یک روند صعودی ابتدای روز قیمت باز شدن سهم از قیمت پایانی سهم در روز قبل کمتر باشد سپس در طول روز قیمت رشد کرده و به نقطه بالاتر از قیمت پایانی روز قبل برسد و در نهایت با افت قیمت در همان روز قیمت پایانی کمتر از قیمت پایانی روز قبل شود در این صورت میگوییم سهم سقف جدیدی را به ثبت رسانده و جهت حرکت قیمت عوض خواهد شد. این اتفاق در روند های نزولی نیز اتفاق می افتد.
هرچه محدوده این نوسان بزرگتر باشد احتمال بازگشت قیمت بیشتر است.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

شکاف های قیمت چیست؟

شکاف قیمت قسمتی از نمودار است که در آن معامله ای صورت نگرفته است. به عنوان مثال در یک روند صعودی قیمت باز شدن سهم بالاتر از از قیمت بالایی روز قبل باشد در این صورت فضای خالی در نمودار ایجاد شده که به آن شکاف قیمتی میگویند.
شکاف های قیمتی در روند صعودی نشانه ی استحکام روند و در روند های نزولی نشان دهنده ضعف روند می باشند
انواع شکاف ها عبارتند از:
1-شکاف شکست
2-شکاف فرار
3-شکاف خستگی




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

خط روند داخلی چیست؟

نوع دیگری از خطوط روند وجود دارد که از میان قیمت ها میگذرد و نقاط قله و دره فراوانی را به یکدیگر وصل میکند.این خطوط برای یافتن مقاومت ها و حمایت ها بسیار مفید هستند ولی رسم کردن آن وابسته به ذهن است و کمی دشوار تر از خطوطی که قبلن توضیح داده شد رسم میشوند .برای رسم این نوع خط به تمرین بیشتر نیاز دارید.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1


درصد تصحیح یا برگشت چیست؟

در روند های صعودی یا نزولی که قبلن بیان شد و پس از هر حرکت مهم در بازار عمدتا قیمت ها به سمت روند قبلیشان باز میگردند سپس به حرکت قبلی خود ادامه می دهند این حرکات معکوس یا به اصطلاح پولبک را میتوان با درصد های قابل پیش بینی حدس زد این درصد ها عبارتند از 33% و 50% و 66% که به عنوان مثال در تصحیح 50% اگر قیمت از 100 به 200 برسد و شروع به تصحیح نماید و در قیمت 150 متوقف شده و دوباره حرکت صعودی خود را آغاز کند می گوییم روند 50% تصحیح کرده است.
مهم ترین درصد تصحیح 50% درصد است و کمترین آن یعنی 33% در روند های قوی رخ می دهد و درصد تصححی 66% در روند های ضعیف تر و در صورتی که درصد تصحیح از 66% فراتر برود امکان تغییر روند از صعودی به نزولی یا بالعکس زیاد می شود.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

اهمیت عدد ۳ در تحلیل تکنیکال:

عدد ۳ کاربرد فراوانی در تحلیل تکنیکال دارد مانند خطوط باد بزن که سه خط است و در پست قبل توضیح داده شد از نمونه های دیگر عدد ۳ میتوان به سه مرحله ای بودن بازار های بزرگ بر طبق نظریه داو و الیوت ، وجود سه نوع شکاف ، وجود سه موج مهم صعودی در الگوهای بازگشتی مانند سقف سه قلو و سر شانه ، وجود سه نوع روند بزرگ و متوسط و کوتاه ، وجود سه نوع حالت در روند(صعودی ،نزولی و خنثی) ، وجود سه نوع الگوی دنباله دار مثلثی ، متقارن و کاهشی اشاره کرد که همگی نشان دهنده نقش عدد ۳ در تحلیل تکنیکال است




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

 

گاهی اوقات می توان حرکت قیمتی سهم را بین دو خط موازی نشان داد که به این دو خط کانال میگویند این کانال میتواند صعودی یا نزولی و یل حتی خنثی باشد اغلب اوقات برای شکسته شدن خطوط کانال نیاز به حجم بالای است ما میتوانیم خط کانال را نوعی خط روند در نظر بگیریم.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 13 / 8 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

خطوط بادبزن چیست؟

خطوط باد بزن شامل ۳ خط است که به صورت بادبزن می باشد معمولا در یک روند صعودی یا نزولی هنگامی که یکی از خطوط شکسته میشود و قیمت به طرف دیگر خط نفوذ میکند خط جدیدی ترسیم میشود که شیب کمتری نسبت به خط قبلی دارد. نکته مهم اینجاست که هنگامی که قیمت خط سوم را میشکند به منزله تغییر جهت روند از صعودی به نزولی یا از نزولی به صعودیست. اهمیت عدد ۳ در تحلیل تکنیکال بالاست که در مطالب بعدی بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد.



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 13 / 8 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

حمایت و مقاومت اعداد رند چیست؟

یکی از ویژگی های شگفت انگیزه اعداد رند بودن بعضی از آن ها است شاید شما دوست داشته باشید که خط تلفن شما یا شماره پلاک خودرو شما یا هر چیزی دیگری که هویت آن با رقم مشخص می شود و برای شما دارای اهمیت است دارای عددی رند باشد!
این اثر شگفت انگیز و روانی بر معاملات بورس هم تاثیر میگذارد و باعث به وجود آمدن قانونی میشود که میگوید: "هیچ وقت دستور خرید و فروش خود را بر روی اعداد رند قرار ندهید!"
اما با این قانون چگونه دستور خرید یا فروش بدهیم؟
جواب سوال اینجاست همیشه در موقع خرید قیمت هدفتان را کمتر از قیمت رند قرار دهید و در هنگام فروش قیمت هدفتان را پایین تر از قیمت رند تعیین کنید.

 




تاریخ: سه شنبه 13 / 8 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

اعتبار خطوط حمایت و مقاومت؟

اعتبار خطوط حمایت و مقاومت یعنی قابلیت اعتماد تحلیل گر به این خطوط و این که بداند چند درصد احتمال دارد که قیمت با برخورد به این خطوط تغییر جهت بدهد.
برای این که اعتبار یک خط حمایت یا مقاومت را بدانیم باید به سه نکته توجه کنیم :

۱- مدتی که قیمت در محدود خط معامله می شود:

به عنوان مثال اگر دو خط حمایت داشته باشیم و در نزدیکی خط اولی قیمت ۳ هفته معامله بشود و بازار ساکن باشد و در نزدیکی خط دومی قیمت ۳ روز معامله بشود و سپس تغییر جهت بدهد به این نتیجه می رسیم که خط اول از اعتبار بیشتری برخوردار است

۲-حجم معاملات:

اگر خطوط حمایت و مقاومت با حجم بالای مبادله همراه باشد نشان دهنده اعتبار بالای خط هست و بالعکس

۳-تعداد بر خورد سهم با خط:

هر چه تعداد نقاطی که یک خط حمایت یا مقاومت را تشکیل داده اند بیشتر باشد اعتبار آن خط بیشتر است به عنوان مثال خطی که ۱۰ بار قیمت با آن برخورد کرده و تغییر جهت داده از خطی که فقط دوبار قیمت با آن برخورد کرده و تغییر جهت داده اعتبار بیشتری دارد.




تاریخ: سه شنبه 13 / 8 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1




تاریخ: سه شنبه 13 / 8 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

در این پست از کانال ایران بورس ۲ قصد داریم به توضیح حمایت و مقاومت بپردازیم . این مبحث آنچنان دارای اهمیت است که اگر آن را یاد نگیرید هیچ وقت نخواهید توانست از بازار بورس کسب سود کنید. در متن زیر به توضیح این مبحث مهم میپردازیم.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 13 / 8 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

شاید شنیده باشید که میگویند: (روند دوست تو است!) یا (در جهت روند معامله کنید). پس فهمیدن این که روند چیست بسیار مهم است. در زیر تعریفی از روند ارائه میکنیم.

 




تاریخ: سه شنبه 13 / 8 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

به میزان( نه تعداد) معاملاتی که در یک بازه زمانی صورت میگیرد حجم معاملات میگوند.
حجم معاملات تاثیر زیادی در پیش بینی روند بازار دارد به عنوان مثال در یک روند صعودی حجم معاملات با افزایش قیمت افزایش و با کاهش قیمت کاهش میابد.




تاریخ: سه شنبه 13 / 8 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

در نمودار حسابی فاصله بین اعداد ثابت است در صورتی که در نمودار لگاریتمی فاصله بین اعداد با افزایش قیمت کوتاهتر می شود
به عنوان مثال در مقیاس لگاریتمی فاصله بین 1تا2 برابر فاصله 3 تا 6 است زیرا در هر دو قیمت اولیه 2 برابر شده است ولی در نموداری حسابی فاصله 3 تا 6 سه برابر فاصله 1 تا 2 است.
نکته: از نمودار لگاریتمی بیشتر برای تحلیل های بلند مدت استفاده میشود




تاریخ: سه شنبه 13 / 8 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

در نمودار نقطه و رقم ستون های X به معنای افزایش قیمت و ستون های O به معنی کاهش قیمت می باشند.
شکل نمودار نقطه و رقم به صورت زیر است.



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 13 / 8 / 1397برچسب:نمودار نقطه و رقم,
ارسال توسط ادمین 1

نمودار شمعی نوع ژاپنی نمودار میله ای هستند. که بخاطر شباهت آن به شمع به نمودار شمعی نیز معروف شده اند.
به شکل نموداری آن در شکل زیر توجه کنید.



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 13 / 8 / 1397برچسب:نمودار شمعی,
ارسال توسط ادمین 1

نمودار میله ای چیست؟

نمودار میله ای نسبت به نمودار خطی کامل تر است. در این نمودار قیمت باز و بسته شدن و همچنین بالاترین و کمترین قیمت نشان داده می شود.
به عنوان مثال اگر سهمی ابتدا با قیمت 50 باز شود سپس تا 40 افت کند و بعد تا 100 رشد کرده و نهایتا در آخرین ساعات معاملات با قیمت 90 معامله شده و بسته شود شکل نمودار ان یه صورت تصویر موجود در در ادامه مطلب خواهد بود.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 26 / 7 / 1397برچسب:نمودار میله ای چیست؟,
ارسال توسط ادمین 1

نمودار خطی چیست؟

نمودار خطی نموداری است که در آن فقط قیمت های پایانی نمایش داده میشود.
اکثر معامله گران و تحلیلگران بازار اعتقاد دارند که قیمت پایانی دارای اعتبار بالایی برای بررسی روند قیمتی است.
در ادامه مطلب نمونه یک نمودار خطی آورده شده است.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 26 / 7 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

انواع نمودار ها باتوجه به شکل آن ها:

۱_ نمودار خطی
۲_ نموار میله ای
۳_ نمودار شمعی (ژاپنی)
۴_ نمودار نقطه و رقم

انواع نمودار از نظر مقیاس:

۱_ نمودار حسابی
۲_ نمودار لگاریتمی

انواع نمودار از نظر بازه زمانی:

۱_نمودار ساعتی
۲_نمودار روزانه
۳_نمودار هفتگی
۴_نمودار ماهانه




تاریخ: پنج شنبه 26 / 7 / 1397برچسب:انواع نمودار ها,
ارسال توسط ادمین 1

اصول اولیه تحلیل تکنیکال

۱_ همه چیز در شاخص لحاظ شده است.

۲_ بازار فقط سه روند دارد(قبلن به آن اشاره شد).

۳_ روند های بزرگ دارای سه مرحله هستند.

۴_ شاخص ها باید یکدیگر را تایید کنند.

۵_ حجم معاملات باید روند موجود را تصدیق کند.

۶_ روند ها تا وقتی که اخطار های قطعی بازگشت را دریافت نکنند به حرکت خود ادامه میدهند.




تاریخ: پنج شنبه 26 / 7 / 1397برچسب:اصول اولیه تحلیل تکنیکال,
ارسال توسط ادمین 1

بازار چند نوع روند دارد؟

بازار سه نوع روند دارد:
ا_صعودی ↗️
۲_نزولی ↘️
۳_خنثی ➡️




تاریخ: پنج شنبه 26 / 7 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 66
بازدید ماه : 339
بازدید کل : 3055
تعداد مطالب : 104
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

statistics