ایران بورس
وبلاگ آموزشی ایران بورس وابسته به کانال تلگرامی ایران بورس iribourse2@

فیلتر سهم هایي كه نوسان بیش تر از %7در روز جاري را دارند، نشان مي دهد .

 

 

دانلود فیلتر




تاریخ: چهار شنبه 10 / 10 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

در بازارهای بورس قشر وسیعی از سرمایه‌گذاران به لحاظ شغل، تحصیلات و تجربه وجود دارند. هر گروه با توجه به تخصص خود شیوه های خاصی را جهت تجزیه‌وتحلیل بازار بورس و سهام شرکت‌ها برگزیده و اقدام به خریدوفروش سهام می‌کنند. قیمت سهام هرلحظه و بر اثر تغییرات عرضه و تقاضای بازار قابل‌تغییر است.



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 1 / 10 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

همان‌طور که در مطلب « آشنایی با انواع صورت‌های مالی » توضیح دادیم، ترازنامه یکی از مهم‌ترین گزارش‌های مالی است که وضعیت دارایی، بدهی و سرمایه یک واحد تجاری را مشخص می‌کند.

 

این گزارش‌ها توسط سرمایه‌گذاران در واحد تجاری، وام دهندگان به واحد تجاری، کارشناسان اقتصادی، مدیران درون‌ سازمان و... مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند و براساس این گزارش‌هاست که آینده‌ مالی واحد تجاری رقم خواهد خورد



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 1 / 10 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

می‌دانید که ترازنامه گزارشی حاوی وضعیت دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق مالکان یک شرکت در بازه زمانی مشخصی است. ترازنامه به‌گونه‌ای است كه میزان دارایی‌های یک شرکت همواره برابر با مجموع بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام آن است که به آن معادله اساسی حسابداری نیز می‌گویند. اگر علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها هستید، حتما باید اصول و نحوه تحلیل ترازنامه را هم بدانید. برای این کار به موارد زیر توجه کنید.



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 1 / 10 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

آشنایی با انواع صورت‌های مالی

 

صورت‌های مالی اساسی شامل مواردی نظیر ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت گردش وجوه نقد و یادداشت‌های توضیحی می‌شوند. تجزیه‌وتحلیل این صورت‌ها باعث می‌شود مدیران شركت‌ها، صاحبان سرمایه، بستانكاران و سرمایه‌گذاران بتوانند از وضع مالی گذشته، حال و آینده شرکت‌های سهامی مورد نظر خود آگاه شوند و درباره آن قضاوت كنند. برای مطالعه و بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها می‌توان به سایت codal.ir مراجعه کرد. در ادامه به شرح مختصری از صورت‌های مالی می‌پردازیم.



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 1 / 10 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

در این مطلب می‌خواهیم درباره مفهوم «دارایی» در ترازنامه مالی و ابعاد آن بیشتر توضیح دهیم. همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش وضعیت مالی و سوددهی شرکت‌‌ها، ارزیابی صورت‌های مالی آن‌هاست که بررسی آن منعکس‌کننده اطلاعات مالی و شرایط دارایی‌ها و بدهی‌های یک شرکت خواهد بود.

 

دارایی به اموال یا منابع اقتصادی متعلق به یک شرکت که شامل «منابع اقتصادی»، «تسلط مالکانه واحد تجاری» و «قابلیت تبدیل به پول نقد» را داشته باشد، می‌گویند.

الف - دارایی‌های جاری
  • موجودی نقد: موجودی نقد: منظور از موجودی نقد، وجوه نقد و سپرده‌های بدون سررسید است.
  • سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت: منظور از سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، سرمایه‌گذاری‌ است که تا تاریخ سررسید آن کمتر از یکسال باقی‌مانده باشد.
  • حساب‌ها و اسناد دریافتنی تجاری: منظور تمام مطالبات یک واحد تجاری است که انتظار می‌رود ظرف سال مالی آینده وصول شوند. این مطالبات در جریان فعالیت اصلی واحد تجاری، مثلا فروش کالا، ایجاد شده‌اند.
  • پیش‌پرداخت‌ها: منظور از پیش‌پرداخت، پرداختی است که انتظار می‌رود طی سال مالی آینده به دارایی تبدیل شود. به‌عنوان‌مثال وجهی که برای خرید مقداری کالا پرداخته‌ شده و انتظار می‌رود آن کالا در سال مالی آینده تحویل گرفته شود.
ب- دارایی‌های غیر جاری
  • دارایی‌های ثابت مشهود: منظور از دارایی‌های ثابت مشهود، دارایی‌هایی است که در جریان فعالیت اصلی واحد تجاری مورد استفاده از قرار می‌گیرد و انتظار نمی‌رود که ظرف سال مالی آینده، به هر شکلی از جریان فعالیت کنار گذاشته شود. ماشین‌آلات یک کارخانه نمونه‌ای از دارایی‌های ثابت مشهود آن است.
  • دارایی‌های نامشهود: منظور از دارایی‌های نامشهود، دارایی‌هایی است که قابل قیمت‌گذاری هستند، اما وجود فیزیکی ندارند. حق تألیف نمونه‌ای از دارایی‌های نامشهود است.
  • سرمایه‌گذاری بلندمدت منظور تمام مطالبات یک واحد تجاری است که انتظار می‌رود ظرف سال مالی آینده وصول شوند. این مطالبات در جریان فعالیت اصلی واحد تجاری، مثلا فروش کالا، ایجاد شده‌اند.
  • پیش‌پرداخت‌ها: منظور سرمایه‌گذاری‌ است که تا سررسید آن بیشتر از یکسال باقی‌مانده باشد.
  • سایر دارایی‌ها: دارایی‌هایی که در دسته‌های یاد شده نگنجند، در دسته‌ سایر دارایی‌ها طبقه‌بندی می‌شوند.



تاریخ: دو شنبه 1 / 10 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

شرکت های با سهام شناور بالا یا پایین ، کدام یک از آن ها از روند معاملات مناسب تری برخوردار است؟

سهام شرکت های با شناور بالا را بخریم یا پایین؟

برای این منظور به بیان مزایا و معایب هر یک از این شرکت می پردازیم:

در اوقاتی که سهام مد نظر شما، با افزایش تقاضا مواجه شده است: در شرکت های با سهام شناور بالا، افزایش قیمت یا صف خرید نیاز به سرمایه ی بالاتری نسبت به سهام با شناور پایین دارد. برای مثال شرکتی مثل سرمایه گذاری خوارزمی با سهام شناور ۵۱٫۴% برای افزایش قیمت، نسبت به سهام پاکشو با شناور ۲٫۱% نیاز به سرمایه ی بالاتری دارد برای مثال خارزمی برای رشد ۵ درصدی قیمت نیاز به مبادله ی ۵۰ میلیون سهم و رقمی ۲۰ میلیارد تومانی دارد، در حالی که پاکشو با ۲۰ میلیون سهم و کمتر از ۱۰ میلیارد تومان، افزایش قیمت خواهد داشت. بدیهی است که زمانی که تعداد بیشتری از سهام آماده ی عرضه باشد، رشد قیمت با تاخیر همراه خواهد بود.

در زمان افت تقاضا یا صف فروش هم، در شرکت های با سهام شناور بالا، به دلیل تعداد زیاد سهامداران، حرکات هیجانی و صف فروش بیشتر و سریع تر از شرکت های با سهام شناور پایین دیده می شود.

از سوی دیگر، شرکت های با سهام شناور بالا، نقدشوندگی بالاتری دارند و شما می توانید به راحتی سهام این شرکت ها را خریده یا بفروشید.

با تمام این تفاسیر توصیه می کنیم، در شرایط یکسان، سهام شرکت های با سهام شناور متعادل را در اولویت قرار دهید.

بهترین میزان سهام شناور در شرکت های بورسی چند درصد است؟

تجربه نشان داده است که سهام شناور شرکت، باید معادل میانگین بازار سرمایه ی کشور باشد و از این رو شرکت هایی با سهام شناور میانگین ۲۰ درصدی را در شرایط مشابه باید در اولویت قرار داد. مطابق آخرین گزارش های شرکت بورس و فرابورس، در خرداد ماه ۱۳۹۶، میانگین سهام شناور شرکت های بورسی ۲۱٫۱۹% و میانگین سهام شناور شرکت های فرابورسی ۲۱٫۵۳% می باشد.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

سهم شناور آزاد free float

مفهومی بنام Free Float که به فارسی آنرا سهم شناور آزاد تعریف می کنیم، مقدار سهمی است که انتظار می رود درآینده نزدیک قابل معامله باشد. یعنی درصورت اخذ قیمت مناسب، آن را برای فروش ارائه می کنند.

مثلاً فرض کنید 80 درصد سهام شرکتی دراختیار شرکت ** است و هیچ وقت هم نخواهد آن سهام را بفروشد، پس این شرکت فقط 20 درصد سهام شناورآزاد دارد که قابل معامله است و جابجا می شود. برای محاسبه سهام شناورآزاد باید ترکیب سهامداران بررسی گردد و سهامداران راهبردی مشخص گردند.

(سهامدار راهبردی، سهامدارانی هستند که در کوتاه مدت قصد واگذاری سهام خود را نداشته و معمولاً می خواهند برای اعمال مدیریت خود این سهام را حفظ نمایند. )

با این فرض، درمحاسبه سهام شناورآزاد تعداد سهام متعلق به دارندگان سهام راهبردی از تعداد کل سهام موجود کسر می شود. دربسیاری از بورس های دنیا شرکت هایی که کمتر از 25 درصد سهام آنها، شناورآزاد باشد، از فهرست شرکت های بورسی حذف می شوند. بدلیل آنکه اگر مالکین شرکتی نمی خواهند حداقل 25 درصد سهام آنها بین مردم توزیع شود وعلاقه مندند سهام را برای خود نگه دارند دلیلی برای حضور آنها دربازار متشکل سرمایه وجود ندارد.

به عنوان مثال شرکتی را درنظر بگیرید که ترکیب سهامداران آن به شرح زیر است:

فرد الف (شخص حقیقی) 40%

فرد ب (شخص حقیقی) 20%

شرکت د (شخص حقوقی) 10%

سایر سهامداران (سهامداران جزء 1000 نفر) 30%

کل 100%

میزان سهام شناور آزاد این شرکت 30 درصد می باشد.

همچنین اگر سهمی نسبت سهام شناورآزاد بیشتری داشته باشد، امکان دستکاری قیمت آن کمتر می شود زیرا حجم منابعی که برای دستکاری آن لازم است، خیلی زیاد بوده و باید مثلاً 10 میلیارد تومان به بازار تزریق شود تا قیمت این سهام دستکاری شود. همچنین برای این سهام نمی توان شایعه درست کرد، مردم را گیج کرد و توهم ایجاد نمود که قیمت این سهم افزایش می یابد و بعد سهم را فروخت و از بازار بیرون آمد. اما شرکتی که کوچک است و سهم شناورآزاد آن کم می باشد، به سادگی دچار دستکاری قیمت می‏شود. لذا یک توصیه این است که اگر کسی از بازار چیزی نمی داند، به سمت شرکت های بزرگ با سهام شناورآزاد بالا برود.

سازمان بورس اوراق بهادار نیز در راستای شفاف سازی بازار و همچنین حرکت به سوی بازار کارآ در 27/7/83 مصوبات ذیل را مطرح نمود:

سهامدار یا سهامداران عمده شرکت های متقاضی پذیرش در بورس موظفند حداکثر ظرف مدت 2 سال از تاریخ درج، حداقل 20 درصد سهم خود را به شکل گسترده توزیع نمایند. بگونه ای که حداقل 20 درصد سهام شناورآزاد داشته باشد.

سهامدار یا سهامداران عمده شرکت های پذیرفته شده موجود می بایست حداکثر ظرف مدت یکسال از ابلاغ این مصوبه شرایط خود را منطبق نماید.

به کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی که مالک بیش از پنج درصد از سهام آن شرکت باشند، سهامدارعمده یا راهبردی گویند. این نسبت درتعیین میزان سهام سهام شناورآزاد و همچنین درصد نقد شوندگی سهام، تاثیرگذار است.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1


حباب قیمتی چیست؟
در برخی از مواقع، رفتاری رخ می دهد که به هیچ وجه مبتنی بر مبانی اساسی حاکم بر بازار سهام نیست. در این حالت حرکت «دسته جمعی و دفعی» سرمایه گذاران برای خرید یا فروش سهام در بورس می تواند قیمت سهام را بدون هیچ گونه توجیه اقتصادی و منطقی متأثر سازد. این پدیده اصطلاحاً به «حباب قیمتی در بورس» معروف است.

فایل زیر مقاله ای است که بررسی حباب سهم و چگونگی شکل گیری آن میپردازد.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

نکاتی در مورد بازگشایی سهم


سهم:برخی از دوستان سوالی را مطرح نموده اند مبنی بر اینکه

“وقتی نمادی رشد شارپی را به خود دید یا بعد از تعدیل با درصد بالایی مثبت بازگشایی شد،

حد ضرر میان مدتی را باید در نظر گرفت یا حد ضرر کوتاه مدتی؟”


در پاسخ این عزیزان باید بگویم که در چنین حالتی، اگر سهم با قیمت خوبی بازگشایی شود،

چون خریداران در سود هستند،ممکن است سهم با افت قیمتی مواجه گردد

( بازگشایی رویایی پسهند و افت پس از آن را به خاطر بیاورید).

اگر هم که سهم با قیمت پایینی بازگشایی شود، قطعاً باید به قیمت بازگشایی توجه گردد تا برخی از سودجویان سهم را از دست شما در نیاورند (بازگشایی شاوان در ۱۵۰۰ و در جو منفی ناشی از اخبار سوریه و رشد رویایی پس از آن را به خاطر بیاورید و قیمت امروز آن را ملاحظه کنید که چه رکبی به فروشندگان زده اند).

راهکار مناسب در چنین حالت هایی، داشتن حد ضرر کوتاه مدتی ۶/۵ درصد است تا از پایان بازی مطمئن شوید. فراموش نکنید که تفکر شما میان مدتی بوده است اما پس از این رشد شارپ باید آن را کوتاه مدتی کنید چون هر لحظه ممکن است دوستان عزیزی که علاقه ی زیادی به حفظ سود دارند، فروشنده شوند و شما در سهم گیر کنید؛ تنها در یک صورت حد ضرر را مجدداً میان مدتی بگذارید که تعدیل های بعدی سهم را بالا بدانید.

همچنین هر تصمیمی دارید، روز قبل روی کاغذ بنویسید و روز بعد آن را اجرا کنید.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1


سهامدار عمده کیست؟

در بازار بورس، هرفرد یا شرکتی که :
بیش از ۱ درصد سهام شرکت الف را در اختیار داشته باشد، در لیست سهامدار عمده شرکت الف قرار می‌گیرد.


به طور مثال

اگر تعداد سهام یک شرکت ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ سهم باشد، برای قرار گرفتن در ایست سهامداران عمده، حداقل باید ۵,۰۰۰,۰۰۰ سهم این شرکت را خریداری کند. قرار گرفتن در لیست سهامداران عمده صرفا به معنای کسب کرسی هیئت مدیره نیست.

سهام مدیریتی چیست؟

معمولاً اشخاص حقیقی یا حقوقی که مالک ۱۶ تا ۵۰ درصد سهام یک شرکت باشند دارای سهام مدیریتی می‌باشند.
سهام کنترلی یا مدیریتی در یک تعریف ساده به بخشی از سهام یک شرکت گفته می‌شود که حق رای آن توانایی قرار دادن یک یا چند عضو هیات‌مدیره شرکت را داشته باشد و دارنده آن می‌تواند از طریق آن به اعمال مدیریت در یک شرکت بپردازد.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

ارزش خالص دارائی یا NAV سهم چیست؟

ارزش کل دارایی‌های شرکت پس از کسر بدهی‌ را NAV سهم میگویند که بهترین کاربرد آن در محاسبه ارزش سهام شرکت های سرمایه گذاری می باشد که در فایل زیر نحوه محاسبه آن توضیح داده شده است.رزش خالص دارائی یا NAV سهم چیست؟

ارزش کل دارایی‌های شرکت پس از کسر بدهی‌ را NAV سهم میگویند که بهترین کاربرد آن در محاسبه ارزش سهام شرکت های سرمایه گذاری می باشد که در فایل زیر نحوه محاسبه آن توضیح داده شده است.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1


محاسبه قدرت خریداران نسبت به قدرت فروشنده ها:
با محاسبه قدرت خریداران و فروشنده ها به اطلاعات مهمی می رسیم که از جمله آن ها آگاهی از تدام روند یک سهم و یا تغییر روند زود هنگام و همچنین مدت ادامه روند است
فرمول محاسبه قدرت خریدار و فروشنده به صورت زیر است:
مجموع حجم خریداری شده توسط اشخاص حقیقی به تعداد آن برابر است با قدرت خریداران و همچنین این فرمول برای قدرت خرید فروشنده ها نیز صادق است که اطلاعات مورد نیاز در سایت www.tsetmc.ir موجود می باشد.

با تقسیم قدرت خرید خریدار ها به قدرت خرید فروشنده ها می توان به این نتیجه رسید که اگر عدد بدست آمده بزرگ تر از یک باشد قدرت خریدار بیشتر بوده و اگر مساوی یک یا نزدیک به یک باشد قدرت خریدار و فروشنده برابر است و اگر کمتر از یک باشد قدرت فروشنده بیشتر است.

باید توجه داشته باشیم در محاسبات خود فقط از اطلاعات کد های حقیقی استفاده کنیم و از اطلاعات خرید و فروش حقوقی ها استفاده نکنیم.

 


مثال قدرت خریداران و فروشنده ها نماد خساپا تا ساعت ۱۱.۳۰ دقیقه امروز ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
با توجه به شکل
قدرت خریداران= ۱۵۴۱۷۲/۷۸۵ =۱۹۵
قدرت فروشندگان= ۸۹۸۱۷/۱۴۲۱ = ۶۳
نسبت قدرت خریدار به فروشنده= ۱۹۵/۶۳=۳
یعنی قدرت خریداران سه برابر فروشنده ها می باشد که نشانه مثبت خوبی برای سهم است




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

ارزش دفتری سهم در بازار ایران از تقسیم حقوق صاحبان سهم بر تعداد سهام شرکت بدست می آید.
حقوق صاحبان سهم در‌سایت www.codal.ir موجود می باشد.
برای این کار به گزارشات مالی شرکت و قسمت ترازنامه مراجعه کنید.
تعداد سهام شرکت در سایت www.tsetmc.ir قابل مشاهده است.

 

تعداد سهام بانک سینا ۱۰ میلیارد می باشد
و جمع حقوق صاحبان سهم با توجه به تصویر فوق ۱۳/۴۰۹/۶۹۶ میلیون ریال می باشد.
در نتیجه ارزش دفتری هر سهم ۱۳۴ تومان می باشد. اما سهم در محدوده ۱۱۰ تومان در حال معامله هست که نشان دهنده ارزندگی سهم است.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1
حد ضرر چیست؟

 تعریف ساده حدضرر یا حد توقف زیان این است: وقتی قیمت سهام به حدضرر تعیین شده رسید، سهام موردنظر را باید فروخت تا از ضرر بیشتر جلوگیری شود. باید توجه کنید که کم شدن سود هم نوعی ضرر است، بنابراین در زمانی که قیمت سهام بالا رفت، حدضرر را نیز باید متناسب با قیمت، افزایش داد.
2.1K
نکاتی در مورد حد ضرر:

درست است که در بورس تهران امکان گذاشتن حد ضرر خودکار وجود ندارد اما بورسینس به شما توصیه می‌کند حتما حدضرر سهامی که خریداری کرده‌اید را یادداشت کنید و بدون قید و شرط آنرا اجرا نمایید. هیچ قاعده و قانونی برای تعیین قیمت حدضرر وجود ندارد. این موضوع کاملا به سبک سرمایه‌گذاری شما و میزان ریسک پذیری‌تان بستگی دارد (بلندمدت، کوتاه مدت، میان مدت)

شاید شخصی که هدفش نوسان‌گیری است، حدضرر را 5 درصد زیر قیمت خرید قرار دهد در حالیکه شخصی که دارای هدف بلندمدت سرمایه‌گذاری است، 15 درصد پایین‌تر از قیمت خرید را به عنوان حدضرر تعیین نماید. تعیین نقطه توقف یا حدضرر نیاز به کمی تجربه و داشتن اطلاعات کافی از تحلیل تکنیکال دارد . نکات کلیدی زیر می‌تواند در تعیین حدضرر به شما کمک کند.

چند نکته کلیدی در تعیین حدضرر

– حدضرر را در معاملات کوتاه مدت روی محدوده‌ حمایت در موج نزولی قبلی قرار دهید (به شرطی که بین 8 تا 10 درصد باشد)

– حدضرر  را در خریدهای میان‌مدت و بلندمدت روی محدوده حمایتی معتبر تعیین کنید (بین 10 تا 20 درصد پایین‌تر از قیمت خرید)

– وقتی مقاومت یک سهم شکسته شد و قیمت سهم در بالای محدوده مقاومتی تثبیت کردید، حدضرر را روی مقاومت شکسته شده که حالا به عنوان حمایت عمل می‌کند قرار دهید.

– اگر حدضرر را در فاصله کوتاهی از قیمت خرید قرار دهید، در معاملات کوتاه مدت ممکن است به دلیل نوسان زیاد قیمت، خروج زودهنگامی از بازار داشته باشید (سهم خیلی زود فروخته شود.)

– اگر حدضرر را در فاصله زیادی از قیمت خرید قرار دهید، باعث زیان بیشتر شما می‌شود. (سهم خیلی دیر فروخته می‌شود)
بنابراین یافتن حدوسط در تعیین حدضرر استراتژی هوشمندانه و بهتری می‌باشد.

– همیشه به حدضرر تعیین شده عمل کنید. اگر پس از عمل کردن به حدضرر، رشد سهم شروع شد، نیازی نیست خودتان را ملامت کنید و از آن به بعد در تعیین حدضرر دقت و مطالعه بیشتری انجام دهید. به جای ناراحت بودن، در عوض خوشحال باشید که براساس استراتژی تان معامله را انجام داده اید.

– برخی از افرادی که به دید بلندمدت سرمایه گذاری میکنند اعتقادی به تعیین حدضرر ندارند. شما هم اگر به وضعیت بنیادی شرکت مطمئن هستید و قصد سرمایه گذاری بیش از 9 ماهه دارید میتوانید حدضرر تعیین نکنید./منبع بورسینس



تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

مفهوم اجمالی بورس اوراق بهادار:

کلمه بورس ، یک واقع واژه فرانسوی است که ریشه آن از یک نام یونانی و لغت لاتین بورسا Bursa گرفته شده است. البته ریشه حقیقی آن قدری ناشناخته می باشد. در فرهنگ های معتبر لغت ، در مقابل کلمه بورس ، لفظ [ مبادله] و گاهی هم [مکان مبادله] و هم سیستم مبادله آمده است. در اصطلاح به مفهوم بازار است.



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 23 / 8 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1
آخرین مطالب

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 135
بازدید ماه : 357
بازدید کل : 3407
تعداد مطالب : 104
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

statistics