ایران بورس
وبلاگ آموزشی ایران بورس وابسته به کانال تلگرامی ایران بورس iribourse2@


:الگوی نعلبکی چیست؟

نوع نادری از الگوهای بازگشتی دیده می شوند که شکل نعلبکی و یا به عبارتی کف گرد به خود می گیرند. که به آن الگوی نعلبکی گفته می شود. نعلبکی های کف، تغییر خیلی تدریجی دارند و در مدت زمان نسبتاٌ طولانی از روند نزولی به خنثی و سپس به روند صعودی تغییر می یابند. اینکه بگوییم الگوی یک نعلبکی کی کامل می شود کار تقریباٌ دشواری است و همینطور اینکه بگوییم قیمت ها تا کجا خلاف جهت حرکت میکنند مشکل است.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

:۳_الگو سقف و کف های دوقلو چیست؟


برای بهتر به خاطر سپردن حالت این دو الگو اغلب گفته می شود الگوی دو قلوهای سقف به صورت حرف M و الگوی دو قلوهای کف به صورت حرف W می باشد. خصوصیات کلی دو قلوها بسیار شبیه به الگوی سر و شانه ها میباشد با این تفاوت که در اینجا ما دو قله در ازای سه قله مشاهده میکنیم. نحوه محاسبه کردن هدف قیمت و بررسی روند و حجم معامله نیز مانند الگوی سر و شانه ها میباشد.
در یک روند صعودی (همانطور که در تصویر نشان داده شده ) در نقطه A قیمت، قله جدیدی تشکیل می شود که معمولا با افزایش حجم در این نقطه همراه است و سپس به نقطه B کاهش می یابد و حجم معامله نیز کمتر می شود. بنابراین همه چیز همانطور که در یک روند صعودی انتظار میرفته پیش می رود. در ادامه حرکت قیمت به سمت نقطه C موفق نمی شود که از قیمت در قله قبلی یعنی نقطه A عبور کند و بلافاصله بعد از آن شروع به کاهش می کند. پتانسیل ایجاد سقف دوقلو در اینجا ایجاد می شود. از کلمه «پتانسیل» به عمد استفاده کردیم زیرا در این الگو مانند هر الگوی بازگشتی دیگری تا زمانی که مقاومت نقطه B  با اعتبار شکسته نشود الگو کامل نمی شود.
الگوی ایده آل دو قلوهای سقف معمولا دو قله هم طراز دارد. احتمال می رود روند حجم معاملات در قله اول سنگین تر از قله دوم باشد. بسته شدن قطعی قیمت در زیر خط گردن در نقطه B که با حجم معاملات سنگینی میتواند همراه باشد نشانه کامل شدن الگو است و در مورد شروع روند نزولی اخطار میدهد.
توجه داشته باشید که همین شرایط به صورت معکوس برای الگوی دو قلو های کف نیز صدق می کند.

:anger:نحوه پیدا کردن هدف قیمت:

نحوه پیدا کردن هدف قیمت در الگوی دو قلو های سقف به این گونه است که فاصله مقاومت ایجاد شده توسط قله ها را تا نقطه B اندازه میگیریم و به همان اندازه از نقطه B به سمت پایین هدف قیمت را مشخص میکنیم که عکس این مورد برای دو قلوهای کف اعمال میگردد. به گونه ای که فاصله حمایت ایجاد شده تا نقطه B را اندازه گرفته و سپس به همان اندازه هدف قیمتی خود را از نقطه B  به بالا مشخص میکنیم./منبع:پرشین چارت



تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1


الگوی سقف و کف های سه قلو در واقع حالت خاصی از الگوی سر و شانه ها می باشند. تفاوت اصلی آنها در این است که نقاط سقف و یا کف آنها در سطوح یکسانی قرار گرفته اند. چارتیست ها اغلب با جدا دانستن الگوی سقف ها و کف های سه قلو با الگوی سر و شانه ها مخالفند. این گونه نام گذاری صرفاٌ جنبه آموزشی دارد زیرا هر دو الگو تقریبا مطلب واحدی را بیان میکنند.

 در الگوی سقف و کف های سه قلو ، الگو زمانی کامل شده است که خط گردن با اعتبار شکسته شود.

نحوه پیدا کردن هدف قیمت:

تکنیک اندازه گیری هدف قیمت در این الگو به این صورت است که فاصله قله (در الگوی سقف) و یا حفره (در الگوی کف) سمت راست را محاصبه کرده و به همان میزان اندازه پس از شکست هدف قیمت را مشخص می نماییم./منبع:پرشین چارت





تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1
۱-الگوی سر و شانه کف:

الگوی سر و شانه کف با الگوی سروشانه سقف شباهت‌های زیادی دارد اما این الگو برای معتبر بودن، به مقدار زیادی روی حجم معاملات وابسته است. به عنوان یک الگوی بزرگ بازگشتی، سر و شانه کف بعد از یک روند نزولی شکل می‌گیرد و باعث تغییر روند به صعودی می‌شود. الگو شامل سه کف یا دره است و دره وسطی (سر) عمیق‌ترین دره و دو دره کناری آن که به عنوان دره (شانه) سمت راست و شانه سمت چپ نامیده می‌شوند عمق کمتری دارند.
در حالت ایده‌آل دو شانه یا دو دره در این الگو در ارتقاع و عرض یکسان هستند. با اتصال برخوردهایی که به عنوان سطح یا محدوده مقاومت‌اند خط گردن شکل می‌گیرد.

حرکات قیمت در الگوهای سر و شانه سقف و سر و شانه کف تقریبا شبیه هم ولی بالعکس هستند. نقش قیمت در الگوی سر و شانه کف، تفاوت این دو الگوست. گرچه افزایش حجم در زمان شکست خط گردن در “الگوی سر و شانه سقف” نشانه‌ای قوی برای تایید الگوست ولی در الگوی سر و شانه کف، این مورد برای تایید الگو کاملا لازم و حیاتی است. در ادامه به بخش‌های مختلف الگوی سر و شانه کف بطور جداگانه می‌پردازیم و سپس در یک مثال این الگو را نشان می‌دهیم.

۱ – روند قبلی : مانند همه روندهای بازگشتی، برای بودن یک الگوی سر و شانه کف، ابتدا باید روندی نزولی وجود داشته باشد. بدون یک روند نزولی قبلی، نباید انتظار تشکیل یک الگوی معتبر سر و شانه کف را داشت.

۲ – شانه چپ : در حین روند نزولی، شانه سمت چپ یک دره شکل می‌دهد که یک کف پایین در روند محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد روند نزولی بدون مشکل در حال ادامه است. بعد از تشکیل این دره، یک افزایش قیمت، شانه چپ را کامل می‌کند.

۳ – سر : از نقطه بالایی و مقاومت شانه چپ، یک نزول رخ می‌دهد و تا پایین‌تر از کف قبلی نیز ادامه می‌یابد؛ این نقطه پایین‌ترین نقطه الگو و به عنوان سر وارونه‌ی الگو است. بعد از تشکیل این کف، یک افزایش قیمت متعاقبا نقطه دوم خط گردن را شکل می‌دهد و سر کامل می‌شود. در اینجا گاهی اوقات خط روند نزولی شکسته می‌شود و ادامه‌دار بودن روند نزولی زیر سوال می‌رود.

۴ – شانه راست : قیمت از نقطه‌ بالایی سر (خط گردن) شروع به نزول و تشکیل شانه راست می‌کند. این کف همیشه بالاتر از کفی است که سر تشکیل داده و معمولا با کف شانه چپ در خطی افقی قرار می‌گیرد. گرچه ترجیح این است که خط گردن افقی باشد، گاهی شانه‌ها می‌توانند پایین‌تر، بالاتر یا پهن‌تر و نازک‌تر باشند. پس از اینکه قیمت از کف شانه راست حرکت کرده و خط گردن (مقاومت) را به سمت بالا قطع می‌کند، الگوی سروشانه کف تکمیل می‌گردد.

۵ – خط گردن : این خط از وصل کردن دو نقطه‌ی ۱ و ۲ بالای این الگو نشان مشخص می‌شود. نقطه ۱ در واقع انتهای شانه چپ و شروع سر، و نقطه ۲ پایان سر و شروع شانه راست است. بسته به رابطه بین این ۲ نقطه بالایی، خط گردن می‌تواند افقی یا دارای شیب نزولی و یا صعودی باشد. شیب خط گردن، مشخص کننده میزان صعودی بودن الگوست: یک خط گردن با شیب صعودی، الگوی صعودی قوی‌تری نسبت به خط گردن صاف یا نزولی است.

۶ – حجم معاملات : در الگوی سر و شانه کف، حجم معاملات نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. بدون وجود حجم مناسب، به شکست خطوط همواره با تردید نگاه می‌شود. حجم می‌تواند توسط اندیکاتورهایی مانند OBV و یا Chaikin Money Flow یا با مشاهده سطوح حجم مورد بررسی قرار گیرد.

نکته اول – حجم معاملات در زمان تشکیل نصف اول الگو از اهمیت کمتری نسبت به نصف دوم برخوردار است. در زمان افت قیمت برای تشکیل شانه چپ، حجم معاملات و همچنین فشار فروش معمولا زیاد است. فشار فروش حتی می‌تواند زمانی که قیمت در حال نزول است تا کف سر را تشکیل دهد بسیار زیاد باشد. بعد از کف سر، الگوهای بعدی حجم باید مشاهده شود تا افزایش حجم آتی در آینده را مشاهده کرد.

نکته دوم – بعد از کف سر، می‌بایست شاهد افزایش در حجم معاملات باشید. بعد از اینکه نقطه دوم خط گردن تشکیل شد، خط نزولی تشکیل دهنده شانه راست، می‌بایست با حجم کم همراه باشد.

در پولبک که به خط گردن زده می‌شود، اندیکاتورهایی مانند CMF و OBV باید قدرتمند باقی بمانند. مهمترین لحظه برای حجم معاملات زمانی است که قیمت از کف شانه راست به سمت خط گردن حرکت می‌کند تا آنرا بشکند. برای یک شکست معتبر لازم است قیمت در حین حرکت به سمت خط گردن با حجم زیاد بوده و شکست خط با قدرت صورت بگیرد.

۷ – شکست خط گردن : الگوی سروشانه کف تا زمانی که خط گردن شکسته نشود و روند نزولی کاملا نقض نشود تایید نمی‌شود. همانطور که گفته شد، زمانی الگو مورد تایید است که مقاومت خط گردن همراه با حجم بالای معاملات شکسته شود.

۸ – تبدیل مقاومت به حمایت : پس از اینکه مقاومت خط گردن شکسته شد، اغلب اوقات به حمایت تبدیل می‌شود و گاهی قیمت یک پولبک به خط گردن می‌زند، در این هنگام یک فرصت خرید دیگر فراهم شده است و می‌توان از آن استفاده کرد.

۹ – هدف قیمتی : بعد از شکست خط گردن که به عنوان مقاومت عمل می‌کند، هدف قیمتی آینده معادل فاصله بین کف سر و خط گردن خواهد بود. این فاصله از خط گردن شکسته شده به سمت بالا به قیمت اضافه می‌شود و هدف قیمتی بدست می‌آید.

سروشانه‌های کف مانند سروشانه سقف از الگوهایی هستند که در بازار به تعداد زیاد دیده می‌شوند. در نظر داشته باشید که فقط بعد از یک روند نزولی این الگو شکل می‌گیرد و وقتی تکمیل شود یک تغییر بزرگ در روند در پی دارد.منبع سایت باشگاه


ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1


:anger: ۱-الگوی سر و شانه سقف:

این الگو بعد از یک روند صعودی شکل می‌گیرد و کامل شدن آن، نشان‌دهنده پایان روند صعودی است. الگو شامل سه سقف پی‌درپی است که سقف وسط آن (سر) از دو سقف دیگر بالاتر تشکیل می‌شود؛ دو سقف در کنار سر که به عنوان شانه از آنها نام می‌برند و تقریبا مساوی هستند.
کف‌های ناشی از هر سقف به هم وصل می‌شوند تا خط حمایت (خط گردن) را تشکیل دهند.

همانطور که از نام آن مشخص است، الگوی سر و شانه سقف از یک شانه چپ، یک سر، یک شانه راست و یک خط گردن تشکیل می‌گردد. سایر فاکتورهای دخیل در الگو شامل حجم معاملات، شکست خطوط، هدف قیمتی و تغییر نقش حمایت به مقاومت هستند. در ادامه به هر بخش بطور جداگانه می‌پردازیم.

۱ – روند قبلی : قبل از تشکیل یک الگوی معتبر سر و شانه سقف، وجود یک روند صعودی لازم است. به عبارت دیگر اگر روند صعودی وجود نداشته باشد، عملا نباید به دنبال تشخیص الگوی سر و شانه سقف بود. (هر الگوی بازگشتی دیگر نیز چنین است و می‌بایست قبل از آن یک روند تشکیل شده باشد، وجود الگویی بازگشتی بدون وجود روند بی‌معناست)

۲ – شانه چپ : روند صعودی است و شانه چپ در بالاترین نقطه‌ روند تشکیل می‌شود. بعد از تشکیل این سقف، یک نزول رخ می‌دهد تا شانه چپ کاملا شکل بگیرد. کف تشکیل شده پس از شانه چپ معمولا بالای خط روند صعودی است و چنین به نظر می‌رسد که روند صعودی ادامه دارد.

۳ – سر : از کف شانه چپ افزایش قیمت شروع می‌شود، از قله قبلی نیز عبور می‌کند و سر را تشکیل می‌دهد. بعد از این سقف، کف دوم نیز شکل می‌گیرد که نقطه دوم خط گردن است. این کف معمولا خط روند را می‌شکند و اخطار پایان روند را صادر می‌گردد.

۴ – شانه راست : بعد از تشکیل نقطه دوم خط گردن، قیمت مجددا به سمت بالا حرکت می‌کند ولی نمی‌تواند به سقف قبلی برسد و کمی پایین‌تر (نزدیک به سقف شانه چپ) قله دیگری شکل می‌دهد که در این الگو به شانه راست معروف است.
ترجیح این است که دو شانه بصورت متقارن باشند و نزول قیمت از شانه راست، شکست خط گردن را در پی داشته باشد.

۵ – خط گردن : خط گردن از وصل کردن دو نقطه پایینی ۱ و ۲ شکل می‌گیرد. نقطه ۱ نشانگر نقطه پایین شانه چپ و آغازگر سر، و نقطه ۲ نیز نشان‌دهنده پایان سر و شروع شانه راست است.
بسته به رابطه بین دو نقطه پایین، خط گردن می‌تواند شیب نزولی یا صعودی داشته باشد یا اینکه کاملا افقی شود. شیب خط گردن روی درجه نزولی بودن الگوی سر و شانه سقف اثر می‌گذارد؛ یک خط گردن با شیب نزولی، نشان‌دهنده الگویی نزولی‌تر است.
گاهی اوقات بیش از ۲ نقطه پایین را می‌توان در خط گردن رسم شده مشاهده کرد.

۶ – حجم معاملات : در حین تشکیل الگوی سروشانه سقف، حجم معاملات نقش مهمی در تایید این الگو بازی می‌کنند. حجم معاملات را می‌توان از طریق یک اندیکاتور (مثلا Chaikin Money Flow یا OBV) یا به سادگی با بررسی سطوح حجم بررسی نمود. در حالت ایده‌آل ( و نه همیشه ) حجم معاملات در طول تشکیل شانه چپ باید بیشتر از زمانی باشد که “سر” تشکیل می‌شود. کاهش حجم در زمان تشکیل سر که به عنوان یک سقف جدید است، یک اخطار برای شکست روند به شمار می‌روند. اخطار بعدی زمانی صادر می‌شود که حجم معاملات در زمان کاهش قیمت از “سر” افزایش می‌یابد.
همچنین تایید دیگر این الگو زمانی است که افزایش حجم معاملات را در زمان کاهش قیمت از سقف شانه سمت راست، شاهد باشیم.

۷ – شکست خط گردن : تا زمانی که حمایت خط گردن شکسته نشده است، الگوی سر و شانه سقف هنوز کاملا نشده و روند نیز به نزولی تبدیل نشده است. در حالت ایده‌آل شکست خط گردن باید بصورتی قاطعانه (با حجمی زیاد) رخ دهد.

۸ – تبدیل حمایت به مقاومت : وقتی حمایت شکسته می‌شود، معمولا به خط مقاومت تبدیل می‌گردد. گاهی اوقات قیمت به حمایت شکسته شده بر می‌گردد (پولبک می‌زند) و یک شانس فروش به معامله‌گران می‌دهد تا از بازار خارج شوند.

۹ – هدف قیمت : پس از شکست حمایت خط گردن، میزان کاهش قیمت از طریق محاسبه فاصله بین خط گردن و سقف سر بدست می‌آید. این فاصله از زیر خط گردن تا پایین محاسبه می‌شود تا هدف قیمت مشخص گردد. هر هدف قیمتی را می‌بایست یک قیمت تخمین‌زده شده دانست و باید موارد دیگر را نیز برای تشخیص تارگت در نظر داشت. سایر فاکتورهای دخیل در هدف قیمتی را می‌توان شامل سطح حمایت قبلی، فیبوناچی اصلاحی و میانگین متحرک بلندمدت دانست.

الگوی سر و شانه سقف یکی از متداول‌ترین الگوهای بازگشتی است که شکل می‌گیرند. مهم است که به یاد داشته باشید این الگو بعد از یک روند صعودی تشکیل می‌شود و اگر الگو تایید شود یک نزول بزرگ در انتظار قیمت خواهد بود./منبع : سایت باشگاه



ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

انواع الگو های بازگشتی:

1-الگو برگشتی سر و شانه

2-الگو برگشتی سقف ها و کف های سه قلو

3- الگو برگشتی سقف ها و کف های دو قلو

4- الگو برگشتی نعلبکی

5-الگو برگشتی V یا اسپایک




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1
آخرین مطالب

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 28
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 87
بازدید ماه : 360
بازدید کل : 3076
تعداد مطالب : 104
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

statistics