ایران بورس
وبلاگ آموزشی ایران بورس وابسته به کانال تلگرامی ایران بورس iribourse2@

معرفی کتاب

«کسب و کار بی‌همتا» نام کتابی نوشته‌ی «مارک آلن» و ترجمه‌ی «گیتی خوشدل» است. در جلد پشت این کتاب یادداشتی از «مارک تواین» آمده است: «از کسانی که می‌کوشند بلندپروازی‌هایتان را کوچک کنند بپرهیزید، فرودستان به این امر می‌پردازند. اما بزرگان راستین این احساس را پدید می‌آورند که شما نیز می‌توانید از بزرگان باشید».

این خلاصه‌ای از تمام چیزی است که در این کتاب به آن می‌رسید. در این کتاب طی دوازده فصل، که به نام دوازده کلید ذکر شده‌اند، با اصول و قواعد مدیریت در حوزه‌ی صنعت آشنا می‌شوید.

ابن کتاب به شما می‌گوید که چگونه مراحل ابتدایی اهداف خود را ترسیم کنید و سپس به‌مرور و قدم‌به‌قدم آن را پرورش داده و به مدیری لایق و موفق تبدیل شوید. گیتی خوشدل، مترجم این اثر، از مترجمان بزرگ و خوش‌نام کشورمان است. از آثار معروفی که وی تاکنون ترجمه کرده می‌توان به کتاب «چهار اثر از فلورانس اسکاول شین» اشاره کرد. کتاب حاضر با حمایت نشر «پیکان» منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.




تاریخ: یک شنبه 30 / 9 / 1397برچسب:معرفی کتاب,
ارسال توسط ادمین 1

سهام ارزان‌ قیمت بخریم یا گران؟

چگونه از نسبت P/E در انتخاب سهام استفاده کنيم؟

بزرگترین اشتباهی که عموم مرتکب آن می شوند این است که بجای توجه به ارزش ذاتی سهام به قیمت آن توجه می‌نماید « چارلز داو»

بورسینس: اکثر سرمایه‌گذاران بی تجربه دوست دارند که سهام ارزان بخرند. البته انجام اینکار عیب و اشکالی ندارد به شرطی که هدف سرمایه‌گذار مذکور از ارزان بودن سهام، ارزان بودن سهام در برابر ارزش ذاتی آن باشد، نه کم بودن قیمت سهام. یعنی سرمایه گذار هنگام تصمیم‌گیری در مورد یک خرید سهم، قیمت را کنار بگذارد و به این توجه کند که آیا این قیمتی که در بازار مورد معامله می‌گردد بالاتر از ارزش ذاتی سهام است یا پایین تر از آن؟

برای مشاهده کامل متن به ادامه مطلب مراجعه کنید.



ادامه مطلب...
ارسال توسط ادمین 1

سفارش های سنگین خرید

((qd1)+(qd2)+(qd3)) > ((z)/70)

 

بالای 5 تومان سود eps   و قیمت زیر80 تومان

(eps) >=50 && (pc)<=800

 

بالای 25 تومان سود eps   و قیمت زیر120 تومان

(eps) >=250 && (pc)<=1200

 

بالای 50 تومان سود eps   و قیمت زیر250 تومان

(eps) >=500 && (pc)<=2500

 

بالای 100 تومان سود eps   و قیمت زیر500 تومان

(eps) >=1000 && (pc)<=5000

 

آخرین قیمت بیشتر از قیمت پایانی و آخرین قیمت 4+

(pd1)>(pc)

(plp)>4

 

 

تحرکات مشکوک حقیقی ها و حقوقی ها!!

((ct).Sell_CountI / (ct).Buy_CountI )>1 &&

(ct).Sell_N_Volume > (ct).Sell_I_Volume &&

(ct).Buy_I_Volume > (ct).Buy_N_Volume &&

(tvol)>(bvol)

 

نمایش نمادهایی که روزهای پایانی اصلاح را می گذراند و صعودشان نزدیک است

((pl)<((pf)-((pf)-(pmin))/2) && (pl)>((pmin)+((pf)-(pmin))/4) && (plp)<=1 && (tno)>10 && (pf)>(pmin) && (pf)>(py)) || ((pf)<(py) && (plp)<1 && (tno)>10 && (pl)>(py)) || ((pl)>1.01*(pf) && (tno)>10 && (pf)>1.01*(py) && (pl)!=(tmax)) || ((pl)>1.02*(pf) && (tno)>10 && (pl)!=(tmax)) || ((pf)<1.01*(pmin) && (plp)<=1 && (tno)>10 && (pl)>1.02*(pmin) )

 

فیلتر کف قیمتی سه ماهه بهمراه تزریق نقدینگی

(Math.min( [ih][1].PriceMin , [ih][2].PriceMin , [ih][3].PriceMin , [ih][4].PriceMin , [ih][5].PriceMin , [ih][6].PriceMin , [ih][7].PriceMin , [ih][8].PriceMin , [ih][9].PriceMin , [ih][10].PriceMin , [ih][11].PriceMin , [ih][12].PriceMin , [ih][13].PriceMin , [ih][14].PriceMin , [ih][15].PriceMin , [ih][16].PriceMin , [ih][17].PriceMin , [ih][18].PriceMin , [ih][19].PriceMin , [ih][20].PriceMin , [ih][21].PriceMin , [ih][22].PriceMin , [ih][23].PriceMin , [ih][24].PriceMin , [ih][25].PriceMin , [ih][26].PriceMin , [ih][27].PriceMin , [ih][28].PriceMin , [ih][29].PriceMin , [ih][30].PriceMin , [ih][31].PriceMin , [ih][32].PriceMin , [ih][33].PriceMin , [ih][34].PriceMin , [ih][35].PriceMin , [ih][36].PriceMin , [ih][37].PriceMin , [ih][38].PriceMin , [ih][39].PriceMin , [ih][40].PriceMin , [ih][41].PriceMin , [ih][42].PriceMin , [ih][43].PriceMin , [ih][44].PriceMin , [ih][45].PriceMin , [ih][46].PriceMin , [ih][47].PriceMin , [ih][48].PriceMin , [ih][49].PriceMin , [ih][50].PriceMin , [ih][51].PriceMin , [ih][52].PriceMin , [ih][53].PriceMin , [ih][54].PriceMin , [ih][55].PriceMin , [ih][56].PriceMin , [ih][57].PriceMin , [ih][58].PriceMin , [ih][59].PriceMin ))> ( ( Math.min( (pmin) , [ih][1].PriceMin , [ih][2].PriceMin , [ih][3].PriceMin )) ) &&
(tvol) >= (bvol) &&
(tvol) >200000




تاریخ: پنج شنبه 22 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

۱۰ قاعده طلائی سرمایه گذاری موفق

1⃣ شیفته و مبهوت بازده های گذشته نشوید
2⃣ تنها از یك روش برای انتخاب سرمایه گذاری استفاده نكنید
3⃣ به طور مستمر سرمایه گذاری كنید
4⃣ به سرمایه گذاری های خود تنوع ببخشید.
5⃣ به هنگام ناپایداری و بی ثباتی بازار ، صبر و بردباری پیشه كنید
6⃣ حد معقولی از ریسك را بپذیرید تا از رشد باالقوه ی بازار سهام محروم نشوید
7⃣همواره به بازارهای غیر مالی نیز توجه كنید
8⃣ تنها بر اساس شنیده ها عمل نكنید
9⃣ با هوشیاری و آگاهی سرمایه گذاری كنید



تاریخ: پنج شنبه 22 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا چیست؟

صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا نوعی صندوق سرمایه گذاری مشترک یا صندوق‌ مشترک قابل معامله در بورس(ETF) است که منابع مالی موجود در صندوق در ابتدا در شرکتهای تولید کننده طلا و همینطور برای خرید شمش طلا سرمایه گذاری می شود.

 

گواهی سپرده سکه طلا
دربازار بورس اوراق بهادار، با توجه به نیاز سرمایه‌گذاران، ابزارهای متنوعی طراحی شده است. یکی از ابزاری که به تازگی در این بازار عرضه شده، اوراق گواهی سپرده سکه طلا است. پس از گذشت حدود ۸ سال از راه اندازی بازار آتی سکه، در اسفند ۱۳۹۴معاملات گواهی سپرده طلا به منظور شفافیت و کشف قیمت رسمی سکه و همچنین تنوع بخشی به سبد ابزارهای مالی، راه اندازی شد.




تاریخ: پنج شنبه 22 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1




تاریخ: پنج شنبه 22 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

نحوه معاملات تابلوی "ب" و "ج"



تاریخ: پنج شنبه 22 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

شرکت های با سهام شناور بالا یا پایین ، کدام یک از آن ها از روند معاملات مناسب تری برخوردار است؟

سهام شرکت های با شناور بالا را بخریم یا پایین؟

برای این منظور به بیان مزایا و معایب هر یک از این شرکت می پردازیم:

در اوقاتی که سهام مد نظر شما، با افزایش تقاضا مواجه شده است: در شرکت های با سهام شناور بالا، افزایش قیمت یا صف خرید نیاز به سرمایه ی بالاتری نسبت به سهام با شناور پایین دارد. برای مثال شرکتی مثل سرمایه گذاری خوارزمی با سهام شناور ۵۱٫۴% برای افزایش قیمت، نسبت به سهام پاکشو با شناور ۲٫۱% نیاز به سرمایه ی بالاتری دارد برای مثال خارزمی برای رشد ۵ درصدی قیمت نیاز به مبادله ی ۵۰ میلیون سهم و رقمی ۲۰ میلیارد تومانی دارد، در حالی که پاکشو با ۲۰ میلیون سهم و کمتر از ۱۰ میلیارد تومان، افزایش قیمت خواهد داشت. بدیهی است که زمانی که تعداد بیشتری از سهام آماده ی عرضه باشد، رشد قیمت با تاخیر همراه خواهد بود.

در زمان افت تقاضا یا صف فروش هم، در شرکت های با سهام شناور بالا، به دلیل تعداد زیاد سهامداران، حرکات هیجانی و صف فروش بیشتر و سریع تر از شرکت های با سهام شناور پایین دیده می شود.

از سوی دیگر، شرکت های با سهام شناور بالا، نقدشوندگی بالاتری دارند و شما می توانید به راحتی سهام این شرکت ها را خریده یا بفروشید.

با تمام این تفاسیر توصیه می کنیم، در شرایط یکسان، سهام شرکت های با سهام شناور متعادل را در اولویت قرار دهید.

بهترین میزان سهام شناور در شرکت های بورسی چند درصد است؟

تجربه نشان داده است که سهام شناور شرکت، باید معادل میانگین بازار سرمایه ی کشور باشد و از این رو شرکت هایی با سهام شناور میانگین ۲۰ درصدی را در شرایط مشابه باید در اولویت قرار داد. مطابق آخرین گزارش های شرکت بورس و فرابورس، در خرداد ماه ۱۳۹۶، میانگین سهام شناور شرکت های بورسی ۲۱٫۱۹% و میانگین سهام شناور شرکت های فرابورسی ۲۱٫۵۳% می باشد.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

سهم شناور آزاد free float

مفهومی بنام Free Float که به فارسی آنرا سهم شناور آزاد تعریف می کنیم، مقدار سهمی است که انتظار می رود درآینده نزدیک قابل معامله باشد. یعنی درصورت اخذ قیمت مناسب، آن را برای فروش ارائه می کنند.

مثلاً فرض کنید 80 درصد سهام شرکتی دراختیار شرکت ** است و هیچ وقت هم نخواهد آن سهام را بفروشد، پس این شرکت فقط 20 درصد سهام شناورآزاد دارد که قابل معامله است و جابجا می شود. برای محاسبه سهام شناورآزاد باید ترکیب سهامداران بررسی گردد و سهامداران راهبردی مشخص گردند.

(سهامدار راهبردی، سهامدارانی هستند که در کوتاه مدت قصد واگذاری سهام خود را نداشته و معمولاً می خواهند برای اعمال مدیریت خود این سهام را حفظ نمایند. )

با این فرض، درمحاسبه سهام شناورآزاد تعداد سهام متعلق به دارندگان سهام راهبردی از تعداد کل سهام موجود کسر می شود. دربسیاری از بورس های دنیا شرکت هایی که کمتر از 25 درصد سهام آنها، شناورآزاد باشد، از فهرست شرکت های بورسی حذف می شوند. بدلیل آنکه اگر مالکین شرکتی نمی خواهند حداقل 25 درصد سهام آنها بین مردم توزیع شود وعلاقه مندند سهام را برای خود نگه دارند دلیلی برای حضور آنها دربازار متشکل سرمایه وجود ندارد.

به عنوان مثال شرکتی را درنظر بگیرید که ترکیب سهامداران آن به شرح زیر است:

فرد الف (شخص حقیقی) 40%

فرد ب (شخص حقیقی) 20%

شرکت د (شخص حقوقی) 10%

سایر سهامداران (سهامداران جزء 1000 نفر) 30%

کل 100%

میزان سهام شناور آزاد این شرکت 30 درصد می باشد.

همچنین اگر سهمی نسبت سهام شناورآزاد بیشتری داشته باشد، امکان دستکاری قیمت آن کمتر می شود زیرا حجم منابعی که برای دستکاری آن لازم است، خیلی زیاد بوده و باید مثلاً 10 میلیارد تومان به بازار تزریق شود تا قیمت این سهام دستکاری شود. همچنین برای این سهام نمی توان شایعه درست کرد، مردم را گیج کرد و توهم ایجاد نمود که قیمت این سهم افزایش می یابد و بعد سهم را فروخت و از بازار بیرون آمد. اما شرکتی که کوچک است و سهم شناورآزاد آن کم می باشد، به سادگی دچار دستکاری قیمت می‏شود. لذا یک توصیه این است که اگر کسی از بازار چیزی نمی داند، به سمت شرکت های بزرگ با سهام شناورآزاد بالا برود.

سازمان بورس اوراق بهادار نیز در راستای شفاف سازی بازار و همچنین حرکت به سوی بازار کارآ در 27/7/83 مصوبات ذیل را مطرح نمود:

سهامدار یا سهامداران عمده شرکت های متقاضی پذیرش در بورس موظفند حداکثر ظرف مدت 2 سال از تاریخ درج، حداقل 20 درصد سهم خود را به شکل گسترده توزیع نمایند. بگونه ای که حداقل 20 درصد سهام شناورآزاد داشته باشد.

سهامدار یا سهامداران عمده شرکت های پذیرفته شده موجود می بایست حداکثر ظرف مدت یکسال از ابلاغ این مصوبه شرایط خود را منطبق نماید.

به کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی که مالک بیش از پنج درصد از سهام آن شرکت باشند، سهامدارعمده یا راهبردی گویند. این نسبت درتعیین میزان سهام سهام شناورآزاد و همچنین درصد نقد شوندگی سهام، تاثیرگذار است.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

چگونه بدون پول وارد معاملات بورس شوید؟

برای اینکه یک فرد تازه کار از یک سو خرید و فروش سهام و سایر اوراق بهادار را آغاز کند و از سوی دیگر از ریسک های بازار در امان باشد، میزان ریسک پذیری خود را بسنجد، و یاد بگیرد که چگونه از فرصت های بازار، استفاده لازم را ببرد و چگونه خود را در برابر زیان و حفظ سرمایه مصون بدارد، بهترین راه حل این است که قبل از ورود رسمی به بازار، در تالار مجازی بورس به آدرس Irvex.ir ثبت نام کند.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

روانشناسی امواج الیوت:

:one:موج اول :

قیمت حرکت اولیه خود را انجام داده است . این حرکت به این دلیل رخ داده است که تعدادی از معامله گران احساس کرده اند که قیمت پایین است و باید بخرند.

:two:موج دوم:

در این مرحله عده ای از معامله گران حاضر در موج 1احساس میکنند که قیمت بیش از اندازه بالا رفته و عرضه شکل میگیرد،به همین دلیل قیمت مجددا سقوط میکند اما به اندازه ای که تمام موج قبلی را اصلاح کند،نخواهد بود.


:three:موج سوم:

این موج طولانی ترین و قوی ترین موج است بازار توجه اکثریت معامله گران را به خود جذب کرده است.این امر باعث میشود قیمت بالا و بالاتر برود.


:four:موج چهارم:

عده زیادی از معامله گران به سیو سود مشغول خواهند شد،زیرا فکر میکنند قیمت بیش از اندازه بالا رفته ،این موج عموما ضعیف است چون بیشتر مردم اعتقاد دارند که قیمت هنوز بالا میرود و به خرید ادامه میدهند.


:five:موج پنجم:

این موج است که در آن مردم دیوانه وار،وارد بازی میشوند و به خرید ادامه میدهند.اما سرانجام ریزش بزرگی در قالب امواج اصلاحی به زودی آغاز خواهد شد.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:روانشناسی امواج الیوت,
ارسال توسط ادمین 1


شمع های ژاپنی(کندل استیک ها):

همان طور که از نام آن پیداست اولین بار ژاپنی ها از شمع های ژاپنی در بازار برنج استفاده کردند که بعد ها ابزاری برای تحلیل تحلیل گران شد به عقیده من(ادمین کانال) شمع های ژاپنی در روانشناسی بازار بورس ایران بسیار مفید هستند به عنوان مثال هنگامی که بدنه شمع یک‌خط یا بسیار کوچک باشد و طول سایه بسیار بلند باشد می تواند نشان از سردرگمی معامله گران باشد. توضیح این مطالب در فایل زیر که به صورت پاور پوینت هست آمده.

توصیه میکنم حتما الگو های کندل استیک فایل زیر را مشاهده کنید و در تحلیل های خود از آن استفاده کنید.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:شمع های ژاپنی(کندل استیک ها),
ارسال توسط ادمین 1


۳ نکته مهم مخصوص بورس ایران:

:one: معامله در روند بهتر از منتظر نشستن برای سقف و کف است.

:two: بگذارید معاملات در سود ادامه پیدا کند و در عوض جلوی معاملات ضرر را بگیرید.(حد ضرر)
:point_left:هرکس به شما گفت حد ضرر در بازار ایران معنا ندارد با مشت بکوبید تو صورتش!

:three: هنگامی که معامله شما در سود است قسمتی از سود خود را سیو کنید می توانید به موقع از سهم خارج شده و سیو سود کنید زیرا روند در نهایت به پایان می رسد.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

چرا بیشتر معامله گران شکست می خورند؟


هرچند فعالیت در بازارهای مالی به یادگیری نیاز دارد ولی آشنابودن به تکنیکها شرط لازم موفقیت در بازار است ، آنچه اهمیت دارد اصول و نظم شخصی است. موفقیت و توسعه فردی و اجتماعی با نظم به دست می آید.داشتن انضباط شخصی به آموخته ها نظم می دهد و معامله گر را پایبند به سیستم از پیش تعییین شده می نماید. آموخته ها باید با مباحث روانی فرد و مدیریت مالی در آمیخته شوند تا الگوی منظمی به معامله گر بدهد. به طور مثال صبور بودن با تحلیل درست و رعایت اصول مدیریت مالی می تواند منجر به موفقیت فرد در بازار مالی شود. حال اگر یک معامله گر این اصول را بداند ولی رعایت نکند نمی تواند موفق باشد و شکست خوردنش حتمی است.

مشکل آنجاست که همه چیز در نظریه قشنگ است ولی وقتی  معامله گران به عمل می رسند  به دشواریها برخورد می کنند .دانش جویی که در کلاس تکنیکال الگوی هارمونیک،امواج الیوت و … را بخوبی فرا می گیرد احساس می کند رمز تولید ثروت را یافته است در حالیکه هنگامی که همان مباحث را در عمل  اجرا می کند نتیجه معکوس می گیرد چرا؟ چون ورود به دنیای معامله گری شرایط لازم روانی را نیاز دارد که معمولا غیر قابل یادگیری است و به تواناییهای درونی روانی فرد نیاز دارد . بنابراین حس آرامش و داشتن اعتماد به نفس کافی و پرهیز از رفتارهای هیجانی مانند ورود بی موقع و یا حس انتقام از بازار هنگام شکست می تواند مثمر ثمر باشد. به نظر من فرد معامله گر یک فرد منسجم و قوی از حیث روانی باید باشد که منطق اولویت نخست او است و توانایی کنترل رفتارهای هیجانی در هنگام مواجه با ضرر را باید داشته باشد. هر چند تکنیکهای بسیاری در بازار وجود دارد ولی هر معامله گر باید خودش به سیستم معاملاتی خود دست یابد که این مهم در کوتاه مدت نمی تواند جوابگو باشد و نیاز به تمرین و تجربه دارد.البته مطالعه روشها و تجربیات افراد بی اثر نمی باشد چرا که مطالعه باعث انسجام ذهن می شود که شرط لازم معامله گری است. معامله گری مانند شغلهای دیگر نیست که به فرد بیکار پیشنهاد شود در آن زمینه شاغل شود بلکه معامله گری ریسک پذیری،علاقه،توانایی محاسبه،قابلیت استراتژی سازی را می طلبد که معمولا در هر فردی وجود ندارد ، پس بیشتر به نظر می رسد معامله گر موفق فرد برجسته ای از لحاظ روانی هم باشد.

نگاهی به زندگینامه افراد موفق کلاسیک در این حوزه مانند وارن بافت، جورج سوروس، بن گراهام، الیوت و… همگی نشان می دهد که آنها افراد پشتکار دار و توانایی بوده اند که توانسته اند ثروت زیادی را تولید کنند (در مقاله دیگر به این خواهم پرداخت آیا معامله گر فقط خودش سود می کند یا دیگران هم بهره می برند؟) بنابراین راز توانایی آنها خوش بینی،ریسک پذیری و مطالعه فراوان می باشد.

بنابراین 3 شرط اساسی موفقیت در بازار شامل توانایی تحلیل،مدیریت مالی و روانشناسی بازار هستند که به این مجموعه سیستم معاملاتی گفته می شود. این سیستم ویژگیهایی دارد که در این یادداشت کوتاه مجال توضیح آن وجود ندارد. هر معامله گر قبل از ورود به هرگونه معامله باید برای تک تک آنها برنامه داشته باشد و همه اینها در نظم معامله گری نهفته است.

معامله گر باید پیوسته مطالعه گر باشد و نقطه پایانی در این بازار وجود ندارد. به یاد داشته اشیم هر مبالغی که در این بازار از دست می رود، هزینه فراگیری یک درس از بازار قلمداد شود.

عماد عظیمی
رییس گروه پژوهش سازمان برنامه و بودجه




ارسال توسط ادمین 1

مقدمه ای بر امواج الیوت

 

رالف نلسون الیوت سال ۱۹۳۸ بر اساس مشاهدات و تحقیقات خود نظریه ای را بر اساس تغییرات قیمت ارائه داد که بر مبنای آن دوره های حرکتی قیمت را در قالب الگوهای مشخص و تکرار شونده امواج توضیح می داد. این امواج روانشناسی توده مردم را در بازارها در قالب موج ها و الگوهای مشخص و تکرار شونده به ما نشان می دهد. از دیدگاه الیوت، ویژگی های حرکات بازارهای مالی بر مبنای شرایط احساسی، معقول، تکانشی، ابهام و منطق گروهی شکل گرفته است و تغییرات قیمت از سه اصل الگو، نسبت و زمان ساختار می پذیرد. الیوت عقیده داشت هر اتفاقی که در بازار روی می دهد ریشه در گذشته قیمت دارد و با تحلیل الگوهای تکرار شونده پیشین می توان آنها را به حال و آینده ارتباط و گسترش داد.

برای مشاهده متن به صورت کامل به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط ادمین 1


حباب قیمتی چیست؟
در برخی از مواقع، رفتاری رخ می دهد که به هیچ وجه مبتنی بر مبانی اساسی حاکم بر بازار سهام نیست. در این حالت حرکت «دسته جمعی و دفعی» سرمایه گذاران برای خرید یا فروش سهام در بورس می تواند قیمت سهام را بدون هیچ گونه توجیه اقتصادی و منطقی متأثر سازد. این پدیده اصطلاحاً به «حباب قیمتی در بورس» معروف است.

فایل زیر مقاله ای است که بررسی حباب سهم و چگونگی شکل گیری آن میپردازد.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

نکاتی در مورد بازگشایی سهم


سهم:برخی از دوستان سوالی را مطرح نموده اند مبنی بر اینکه

“وقتی نمادی رشد شارپی را به خود دید یا بعد از تعدیل با درصد بالایی مثبت بازگشایی شد،

حد ضرر میان مدتی را باید در نظر گرفت یا حد ضرر کوتاه مدتی؟”


در پاسخ این عزیزان باید بگویم که در چنین حالتی، اگر سهم با قیمت خوبی بازگشایی شود،

چون خریداران در سود هستند،ممکن است سهم با افت قیمتی مواجه گردد

( بازگشایی رویایی پسهند و افت پس از آن را به خاطر بیاورید).

اگر هم که سهم با قیمت پایینی بازگشایی شود، قطعاً باید به قیمت بازگشایی توجه گردد تا برخی از سودجویان سهم را از دست شما در نیاورند (بازگشایی شاوان در ۱۵۰۰ و در جو منفی ناشی از اخبار سوریه و رشد رویایی پس از آن را به خاطر بیاورید و قیمت امروز آن را ملاحظه کنید که چه رکبی به فروشندگان زده اند).

راهکار مناسب در چنین حالت هایی، داشتن حد ضرر کوتاه مدتی ۶/۵ درصد است تا از پایان بازی مطمئن شوید. فراموش نکنید که تفکر شما میان مدتی بوده است اما پس از این رشد شارپ باید آن را کوتاه مدتی کنید چون هر لحظه ممکن است دوستان عزیزی که علاقه ی زیادی به حفظ سود دارند، فروشنده شوند و شما در سهم گیر کنید؛ تنها در یک صورت حد ضرر را مجدداً میان مدتی بگذارید که تعدیل های بعدی سهم را بالا بدانید.

همچنین هر تصمیمی دارید، روز قبل روی کاغذ بنویسید و روز بعد آن را اجرا کنید.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1


سهامدار عمده کیست؟

در بازار بورس، هرفرد یا شرکتی که :
بیش از ۱ درصد سهام شرکت الف را در اختیار داشته باشد، در لیست سهامدار عمده شرکت الف قرار می‌گیرد.


به طور مثال

اگر تعداد سهام یک شرکت ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ سهم باشد، برای قرار گرفتن در ایست سهامداران عمده، حداقل باید ۵,۰۰۰,۰۰۰ سهم این شرکت را خریداری کند. قرار گرفتن در لیست سهامداران عمده صرفا به معنای کسب کرسی هیئت مدیره نیست.

سهام مدیریتی چیست؟

معمولاً اشخاص حقیقی یا حقوقی که مالک ۱۶ تا ۵۰ درصد سهام یک شرکت باشند دارای سهام مدیریتی می‌باشند.
سهام کنترلی یا مدیریتی در یک تعریف ساده به بخشی از سهام یک شرکت گفته می‌شود که حق رای آن توانایی قرار دادن یک یا چند عضو هیات‌مدیره شرکت را داشته باشد و دارنده آن می‌تواند از طریق آن به اعمال مدیریت در یک شرکت بپردازد.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

تاریخچه فیبوناچی:
لئوناردو فیبوناچی ریاضیدان قرن 21میلادی در ایتالیا متولد شد و بزرگترین اثر وی کشف اعدادی طلایی از روی
حل مساله ازدیاد تعداد خرگوش ها بود. اعداد طلایی کشف شده توسط این دانشمند را به احترامش اعداد فیبوناچی می
نامند. دنباله فیبوناچی با صفر و یک شروع می شود و هر عدد مجموع دو عدد قبلی می باشد …
تا به حال هماهنگی های زیادی بین روابط این اعداد و قوانین طبیعت دیده شده است. نسبت های فیبوناچی در همه جا
دیده می شوند، از فاصله حرکت سیاره ها به دور ستارگان تا فاصله حرکت الکترون ها به دور هسته اتم. این اعداد
نسبت هایی با یکدیگر دارند که در علم اقتصاد نیز کاربرد دارد.

اصول کار با انواع فیبوناچی

انواع ابزارهای فیبوناچی در بازارهای مالی، روشی برای تحلیل بازگشت یا ادامه روند می باشند. از منظری انواع
ابزارهای فیبوناچی نقاط حمایت و مقاومت می باشند که با ابزارها و روش های گوناگون رسم می شوند. این سطوح
بازگشت بر خلاف حمایت و مقاومت های قبلی که تنها قیمتی خاص را نقطه حساس تلقی می کردند می توانند قیمتی
خاص، منحنی روی نموداری، خطی مورب یا زمان خاصی را نقطه حساس حمایت یا مقاومت تعریف کنند. در
استفاده از ابزارهای فیبوناچی درصدها اهمیتی فوق العاده دارند. عموم این درصدها از نسبت درصدهای بین اعداد
فیبوناچی بدست می آیند. به غیر از چند عدد ابتداي سري اعداد فیبوناچی، هر كدام از اعداد دنباله، تقریبا 21629
برابر عدد قبل از خود هستند (نسبت طلایي) و هر عدد 81629برابر عدد بعد از خود می باشد. این نسبت ها به
درصد به ترتیب 26219درصد و 6219درصد می شوند.




ارسال توسط ادمین 1

ارزش خالص دارائی یا NAV سهم چیست؟

ارزش کل دارایی‌های شرکت پس از کسر بدهی‌ را NAV سهم میگویند که بهترین کاربرد آن در محاسبه ارزش سهام شرکت های سرمایه گذاری می باشد که در فایل زیر نحوه محاسبه آن توضیح داده شده است.رزش خالص دارائی یا NAV سهم چیست؟

ارزش کل دارایی‌های شرکت پس از کسر بدهی‌ را NAV سهم میگویند که بهترین کاربرد آن در محاسبه ارزش سهام شرکت های سرمایه گذاری می باشد که در فایل زیر نحوه محاسبه آن توضیح داده شده است.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

نکته مهم در تابلو خوانی:
هنگامی که در سهمی حقوقی ها خریدار و فروشنده هستند باید به این نکته توجه کرد که اگر حقوقی فروشنده باشد و اکثر حجم کل فروش مربوط به حجم فروش حقوقی باشد و اکثر حجم خریداری شده توسط کد های حقیقی باشد نشانه ای قوی از رشد سهم در آینده و اراده بازیگران سهم برای رشد سهم است.
اصطلاح حقوقی دارد جیب حقیقی را پر می کند از همین جا نشأت میگیرد.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1


نکات بورسی

بهترین زمان فروش سهم در بازار بورس ایران از ساعت ۹ الی ۹:۳۰ صبح می باشد.

بهترین زمان خرید سهم ساعت ۱۲ الی ۱۲:۳۰ ظهر می باشد.

دلیل:
شما اگر تحلیلگر حرفه ای و کار بلد باشید تحلیل های خود را قبل از شروع بازار انجام داده اید و اگر صاحب سهم باشید اول صبح و قبل از این که تحلیل گران آماتور شروع به فروش سهم کنند شما سهم خود را در مثبت بازار یا حتی صف خرید خواهید فروخت و به مرور و با نزدیک شدن به ساعات پایانی شاهد این خواهید بود که سهم متعادل یا منفی می شود این یعنی شما به موقع از سهم خارج شدید.
اما اگر خریدار سهم باشید با تحلیلی که قبل شروع بازار انجام داده اید منتظر ایجاد فرصت خواهید بود تا وارد سهم بشوید یا به اصطلاح سهم نقطه ورود را تاچ کند. شما ممکن است در ساعات پایانی سهم را درحالی که منفی است خریداری کنید دیده شده بعضی از تحلیلگران حرفه ای در صف فروش و در ساعات پایانی بازار به خرید سهم اقدام می کنند و روز بعد تحلیلگران آماتور با مشاهده مثبت شدن سهم به دلیل این کار آنها پی خواهند برد!




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1


محاسبه قدرت خریداران نسبت به قدرت فروشنده ها:
با محاسبه قدرت خریداران و فروشنده ها به اطلاعات مهمی می رسیم که از جمله آن ها آگاهی از تدام روند یک سهم و یا تغییر روند زود هنگام و همچنین مدت ادامه روند است
فرمول محاسبه قدرت خریدار و فروشنده به صورت زیر است:
مجموع حجم خریداری شده توسط اشخاص حقیقی به تعداد آن برابر است با قدرت خریداران و همچنین این فرمول برای قدرت خرید فروشنده ها نیز صادق است که اطلاعات مورد نیاز در سایت www.tsetmc.ir موجود می باشد.

با تقسیم قدرت خرید خریدار ها به قدرت خرید فروشنده ها می توان به این نتیجه رسید که اگر عدد بدست آمده بزرگ تر از یک باشد قدرت خریدار بیشتر بوده و اگر مساوی یک یا نزدیک به یک باشد قدرت خریدار و فروشنده برابر است و اگر کمتر از یک باشد قدرت فروشنده بیشتر است.

باید توجه داشته باشیم در محاسبات خود فقط از اطلاعات کد های حقیقی استفاده کنیم و از اطلاعات خرید و فروش حقوقی ها استفاده نکنیم.

 


مثال قدرت خریداران و فروشنده ها نماد خساپا تا ساعت ۱۱.۳۰ دقیقه امروز ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
با توجه به شکل
قدرت خریداران= ۱۵۴۱۷۲/۷۸۵ =۱۹۵
قدرت فروشندگان= ۸۹۸۱۷/۱۴۲۱ = ۶۳
نسبت قدرت خریدار به فروشنده= ۱۹۵/۶۳=۳
یعنی قدرت خریداران سه برابر فروشنده ها می باشد که نشانه مثبت خوبی برای سهم است




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

ارزش دفتری سهم در بازار ایران از تقسیم حقوق صاحبان سهم بر تعداد سهام شرکت بدست می آید.
حقوق صاحبان سهم در‌سایت www.codal.ir موجود می باشد.
برای این کار به گزارشات مالی شرکت و قسمت ترازنامه مراجعه کنید.
تعداد سهام شرکت در سایت www.tsetmc.ir قابل مشاهده است.

 

تعداد سهام بانک سینا ۱۰ میلیارد می باشد
و جمع حقوق صاحبان سهم با توجه به تصویر فوق ۱۳/۴۰۹/۶۹۶ میلیون ریال می باشد.
در نتیجه ارزش دفتری هر سهم ۱۳۴ تومان می باشد. اما سهم در محدوده ۱۱۰ تومان در حال معامله هست که نشان دهنده ارزندگی سهم است.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

نکات مهم بورس از دیدگاه بنجامین گراهام عبارتند از:

1- هیچ‌کس از آینده بازار مطلع نیست. پس ما به دنبال پیش‌بینی آینده نیستیم ما براساس رفتار کنونی بازار عمل می‌کنیم.

2- هر شرکت دارای دو ارزش دفتری و ارزش بازار است. ارزش دفتری حاصل تقسیم دارایی‌ها بر تعداد سهام و ارزش بازار نیز حاصل ضرب قیمت هر سهم در تعداد سهام است. اگر ارزش بازار شرکتی کمتر از ارزش دفتری آن باشد پس قیمت آن سهم پایین بوده و برای خرید مناسب است.

3-‌سهامی مناسب هستند که از نسبت قیمت/ارزش بازار نزدیک به 1 و P/E پایین برخوردار باشند.

4- فاصله ارزش دفتری با ارزش بازار شرکت، حاشیه اطمینان آن نام دارد که هرچقدر بیشتر باشد یعنی سرمایه‌گذار کمتر از نوسانات غیرمنطقی و بی‌دلیل بازار ضربه خواهد خورد.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

یک موضوع مهم که در آینده میخواستیم به آن بپردازیم تبدیل خطوط حمایت و مقاومت به یکدگیر است اما چون اعضا درباره این نکته سوال داشتند در همین پست به تشریح آن می پردازیم:
قضیه بسیار ساده است هنگامی که سهم خط مقاومت را میشکند(نقطه break out در تصویر) و رو به بالا حرکت میکند پس از مدتی که سهم پولبک میزند به سمت این خط شکسته شده یا به اصطلاح اصلاح میکند این خط به عنوان یک حمایت قوی عمل میکند و جلوی اصلاح بیش تر سهم را میگیرد.
برعکس این موضوع هم صادق است یعنی اگر قیمت سهم افت کند و حمایت خود را بشکند و پس از مدتی دوباره به سمت این خط حرکت کند آن وقت این خط به عنوان مقاومت عمل کرده و جلوی رشد بیشتر سهم را میگیرد.
به این موضوع تبدیل خطوط حمایت و مقاومت به یکدیگر میگویند.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

نکته مهم در نمودارهای بلند مدت:

هر چند تحلیل گر تکنیکال تصادفی و غیر قابل پیش بینی بودن قیمت را قبول ندارند ولی منطقی است اگر بپذریم حتی اگر قیمت در دوره بسیار کوتاه غیر قابل پیش بینی باشد فقط در دوره های بسیار کوتاه است اما در دوره های بلند مدت این تصادفی بودن وجود ندارد!
نتیجه مهم:
با یک تحلیل درست در نمودار بلند مدت می توانیم تا چندین سال از این تحلیل استفاده کنیم و با خیال راحت سود کنیم!

تاثیر تورم بر نمودار های بلند مدت:

در هنگام تغییر ارزش پول ملی در برابر سایر ارز ها مانند دلار نیاز به تغییر نمودار های بلند مدت نداریم چون این نکته را نباید فراموش کنیم که همه چیز در قیمت لحاظ شده است!
پس قبل از این که ما بخواهیم تاثیرات قیمت را برنمودار لحاظ کنیم، بازار خود این کار را انجام داده است!
در نتیجه ما باید پس از تغییر شدید ارزش پول ملی به میزان تاثیر گذاری آن بر نمودار بپردازیم نه اینکه به فکر تغییر نمودار باشیم.

نکته مهم:

از نمودار های بلند مدت برای پیدا کردن روند استفاده می شود ولی زمان ورود و خروج را باید با نمودار های روزانه یا حتی ساعتی محاسبه کنیم.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:نمودارهای بلند مدت,
ارسال توسط ادمین 1

نکات جمع بندی در مورد حجم معاملات:

۱-افزایش حجم معاملات یعنی روند ادامه خواهد داشت.

۲-کاهش حجم معاملات یعنی هشدار در مورد تغییر روند.

۳-حجم معاملات زود تر از قیمت حرکت می کند یعنی قبل از ایجاد روند یا تغییر آن به ما هشدار می دهد.

۵-انواع مختلف اندیکاتور حجم ابزاری برای تحلیل حجم معاملات هستند.

۶-ما ابتدا تحلیل خود را با ابزار های مختلف انجام می دهیم سپس با حجم معاملات آن را تایید یا رد میکنیم.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:نکات جمع بندی در مورد حجم معاملات:,
ارسال توسط ادمین 1
وارن بافت میگوید : بهتان می‌گویم چطور پولدار شوید. درها را ببندید. هر وقت بقیه حریص بودند شما ترسو شوید. هر وقت بقیه ترسو شدند شما حریص شوید.
 
از این ساده‌تر نمی‌شد بگویی که کلید سرمایه‌گذاری این است که وقتی قیمت پایین بود بخر و وقتی بالا رفت بفروش
 
وارن بافت : به دانشجوهای کالج می‌گویم، به سن من که رسیدید به شرطی آدم‌های موفقی خواهید شد که تمام کسانی که می‌خواهید دوست‌تان داشته باشند، واقعا دوست‌تان داشته باشند.
 
پول مهم‌ترین چیز زندگی نیست. این را وارن بافتی می‌گوید که از مال دنیا بی‌نیاز است

 

 



تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

داستان آموزنده:


سال 2008 بود که در یکی از خیابانهای فقیر نشین نیویورک در حال قدم زدن بودم. این عادت فصلی من بود، گاها کمک هایی به افراد نیازمند می کردم. به ناگاه پسرک واکسی را در آن طرف خیابان دیدم، نزد او رفتم برای واکس زدن کفشهایم. روی صندلی لم داده بودم  و در حالی که سیگار می کشیدم از پسرک پرسیدم درآمدت چطور است راضی هستی؟

پاسخ داد بد نیست، خدا را شکر کمی پس انداز دارم در حدود 500 دلار که می خواهم همه اش را سهام بخرم تا بیشتر شود. این روزها همه دارند سهام می خرند.

لحظه ای به فکر فرو رفتم. واکس کفش هایم تقریبا تمام شده بود. ایستادم و یک اسکناس 100 دلاری به پسرک دادم. گفت آقااااا  من این همه پول خرد ندارم. لبخندی زدم و گفتم بقیه اش مال خودت. فقط قول بده که فلان سهام نخری.
و در حالی که نگاهش به رفتن من خشکیده بود از او دور شدم.

فردای آن روز تمام سهام های خود را فروختم. و ریزش سنگین سهام ها از هفته بعد شروع شد و من بسیار خوشحال بودم که توانسته بودم علائم این ریزش را از زبان یک پسرک واکسی دریافت کنم. (فراچارت: همیشه کائنات، آگاهی ها و نشانه هایی برای شما دارد اگر دقت و توجه لازم را داشته باشید.)
قیمت ها تحت تاثیر پول پسرک واکسی یعنی آخرین پول هایی که ممکن است وارد بازار شود بالا میروند و نفس های آخرش را می کشد. و یکی از نشانه های  انتهای یک روند صعودی همین است که مردم عادی به شدت اشتیاق دارند برای ورود به روند و احساس می کنند از پول بیشتر جا مانده اند و رشد های چشمگیری در آینده در انتظار آنهاست.

نویسنده: فراچارت




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1
ارسال توسط ادمین 1

7 نکته مهم جهت خريد سهام


نکته اول:

درهنگام خريد سهام سعي کنيد شرکتي را انتخاب کنيد که جزو فهرست پنجاه شرکت فعال تر و برتر بورس  باشد (چون فورا نقد مي شود ).

 

نکته دوم :

با توجه به اين که شرکت هاي سرمايه گذاري دردهها شرکت ديگرسرمايه گذاري نموده اند بنابراين ريسک خريد کمتري داشته واحتمال سقوط و کاهش ارزش سهام آنها  کمتراست و معمولا رشد افزايشي دارند.

 

نکته سوم:

تمام سرمايه خود را درون يک شرکت نگذاريد و صرفا سهام يک شرکت را خريداري نکنيد.

 

نکته چهارم:

براي انتخاب شرکت مورد نظر خود از شرکتهاي فعال در اين زمينه و کا رگزاران مشورت بخواهيد.

 

نکته پنجم:

سهام شرکتهايي را خريداري نماييد که از پتانسيل بالايي برخوردارند و از نظر سرمايه هم بصورتي باشند که تحت تاثير فعاليت سفته بازان  قرار نگيرند.

 

نکته ششم:

سايتهاي بورسي معتبر و صفحات بازار بورس روزنامه هاي اقتصادي را به خوبي مطالعه کنيد و از راهنمايي هاي روزنامه ها و سايتهاي اقتصادي استفاده کنيد.

 

نکته هفتم:

سعي کنيد سهام شرکتي را خريداري کنيد که محصولات آن شرکت به کشورهاي خارجي هم صادرمي شوند.

منبع: ايران تحليل



تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:7 نکته مهم جهت خريد سهام,
ارسال توسط ادمین 1

7 نکته مهم جهت خريد سهام


نکته اول:

درهنگام خريد سهام سعي کنيد شرکتي را انتخاب کنيد که جزو فهرست پنجاه شرکت فعال تر و برتر بورس  باشد (چون فورا نقد مي شود ).

 

نکته دوم :

با توجه به اين که شرکت هاي سرمايه گذاري دردهها شرکت ديگرسرمايه گذاري نموده اند بنابراين ريسک خريد کمتري داشته واحتمال سقوط و کاهش ارزش سهام آنها  کمتراست و معمولا رشد افزايشي دارند.

 

نکته سوم:

تمام سرمايه خود را درون يک شرکت نگذاريد و صرفا سهام يک شرکت را خريداري نکنيد.

 

نکته چهارم:

براي انتخاب شرکت مورد نظر خود از شرکتهاي فعال در اين زمينه و کا رگزاران مشورت بخواهيد.

 

نکته پنجم:

سهام شرکتهايي را خريداري نماييد که از پتانسيل بالايي برخوردارند و از نظر سرمايه هم بصورتي باشند که تحت تاثير فعاليت سفته بازان  قرار نگيرند.

 

نکته ششم:

سايتهاي بورسي معتبر و صفحات بازار بورس روزنامه هاي اقتصادي را به خوبي مطالعه کنيد و از راهنمايي هاي روزنامه ها و سايتهاي اقتصادي استفاده کنيد.

 

نکته هفتم:

سعي کنيد سهام شرکتي را خريداري کنيد که محصولات آن شرکت به کشورهاي خارجي هم صادرمي شوند.

منبع: ايران تحليل



تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:7 نکته مهم جهت خريد سهام,
ارسال توسط ادمین 1

7 نکته مهم جهت خريد سهام


نکته اول:

درهنگام خريد سهام سعي کنيد شرکتي را انتخاب کنيد که جزو فهرست پنجاه شرکت فعال تر و برتر بورس  باشد (چون فورا نقد مي شود ).

 

نکته دوم :

با توجه به اين که شرکت هاي سرمايه گذاري دردهها شرکت ديگرسرمايه گذاري نموده اند بنابراين ريسک خريد کمتري داشته واحتمال سقوط و کاهش ارزش سهام آنها  کمتراست و معمولا رشد افزايشي دارند.

 

نکته سوم:

تمام سرمايه خود را درون يک شرکت نگذاريد و صرفا سهام يک شرکت را خريداري نکنيد.

 

نکته چهارم:

براي انتخاب شرکت مورد نظر خود از شرکتهاي فعال در اين زمينه و کا رگزاران مشورت بخواهيد.

 

نکته پنجم:

سهام شرکتهايي را خريداري نماييد که از پتانسيل بالايي برخوردارند و از نظر سرمايه هم بصورتي باشند که تحت تاثير فعاليت سفته بازان  قرار نگيرند.

 

نکته ششم:

سايتهاي بورسي معتبر و صفحات بازار بورس روزنامه هاي اقتصادي را به خوبي مطالعه کنيد و از راهنمايي هاي روزنامه ها و سايتهاي اقتصادي استفاده کنيد.

 

نکته هفتم:

سعي کنيد سهام شرکتي را خريداري کنيد که محصولات آن شرکت به کشورهاي خارجي هم صادرمي شوند.

منبع: ايران تحليل



تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:7 نکته مهم جهت خريد سهام,
ارسال توسط ادمین 1
حد ضرر چیست؟

 تعریف ساده حدضرر یا حد توقف زیان این است: وقتی قیمت سهام به حدضرر تعیین شده رسید، سهام موردنظر را باید فروخت تا از ضرر بیشتر جلوگیری شود. باید توجه کنید که کم شدن سود هم نوعی ضرر است، بنابراین در زمانی که قیمت سهام بالا رفت، حدضرر را نیز باید متناسب با قیمت، افزایش داد.
2.1K
نکاتی در مورد حد ضرر:

درست است که در بورس تهران امکان گذاشتن حد ضرر خودکار وجود ندارد اما بورسینس به شما توصیه می‌کند حتما حدضرر سهامی که خریداری کرده‌اید را یادداشت کنید و بدون قید و شرط آنرا اجرا نمایید. هیچ قاعده و قانونی برای تعیین قیمت حدضرر وجود ندارد. این موضوع کاملا به سبک سرمایه‌گذاری شما و میزان ریسک پذیری‌تان بستگی دارد (بلندمدت، کوتاه مدت، میان مدت)

شاید شخصی که هدفش نوسان‌گیری است، حدضرر را 5 درصد زیر قیمت خرید قرار دهد در حالیکه شخصی که دارای هدف بلندمدت سرمایه‌گذاری است، 15 درصد پایین‌تر از قیمت خرید را به عنوان حدضرر تعیین نماید. تعیین نقطه توقف یا حدضرر نیاز به کمی تجربه و داشتن اطلاعات کافی از تحلیل تکنیکال دارد . نکات کلیدی زیر می‌تواند در تعیین حدضرر به شما کمک کند.

چند نکته کلیدی در تعیین حدضرر

– حدضرر را در معاملات کوتاه مدت روی محدوده‌ حمایت در موج نزولی قبلی قرار دهید (به شرطی که بین 8 تا 10 درصد باشد)

– حدضرر  را در خریدهای میان‌مدت و بلندمدت روی محدوده حمایتی معتبر تعیین کنید (بین 10 تا 20 درصد پایین‌تر از قیمت خرید)

– وقتی مقاومت یک سهم شکسته شد و قیمت سهم در بالای محدوده مقاومتی تثبیت کردید، حدضرر را روی مقاومت شکسته شده که حالا به عنوان حمایت عمل می‌کند قرار دهید.

– اگر حدضرر را در فاصله کوتاهی از قیمت خرید قرار دهید، در معاملات کوتاه مدت ممکن است به دلیل نوسان زیاد قیمت، خروج زودهنگامی از بازار داشته باشید (سهم خیلی زود فروخته شود.)

– اگر حدضرر را در فاصله زیادی از قیمت خرید قرار دهید، باعث زیان بیشتر شما می‌شود. (سهم خیلی دیر فروخته می‌شود)
بنابراین یافتن حدوسط در تعیین حدضرر استراتژی هوشمندانه و بهتری می‌باشد.

– همیشه به حدضرر تعیین شده عمل کنید. اگر پس از عمل کردن به حدضرر، رشد سهم شروع شد، نیازی نیست خودتان را ملامت کنید و از آن به بعد در تعیین حدضرر دقت و مطالعه بیشتری انجام دهید. به جای ناراحت بودن، در عوض خوشحال باشید که براساس استراتژی تان معامله را انجام داده اید.

– برخی از افرادی که به دید بلندمدت سرمایه گذاری میکنند اعتقادی به تعیین حدضرر ندارند. شما هم اگر به وضعیت بنیادی شرکت مطمئن هستید و قصد سرمایه گذاری بیش از 9 ماهه دارید میتوانید حدضرر تعیین نکنید./منبع بورسینس



تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

وارن بافت :لازم نیست که باهوش‌تر از دیگران باشیم، کافیست از سایرین انضباط و مداومت بیشتری داشته باشیم.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

: نکات بورسی

وارن بافت می گوید: برای انتخاب، خرید و فروش سهام، سیستم شخصی خودتان را طراحی کنید.

:exclamation:در نتیجه با استفاده از دانش و تجربه ای که دارید سیستم معاملاتی مخصوص به خود را ایجاد کنید و پس از آزمایش و اطمینان مبنی بر درست کار کردن سیستم معاملاتیتان به آن عمل کنید ومطمئن باشید سود خواهید کرد




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

اندیکاتور (accumulation/distribution) چیست؟

"تراکم/توزیع" یک اندیکاتور تحلیل تکنیکی بر مبنای حجم است که با مقایسه قیمت های بسته شدن همراه با صعودها و نزول ها و سنجیدن ارتباط بوسیلۀ حجم های معامله، تراکم های ورود و خروج پول برای یک سرمایه را بازتاب می دهد.

کاربرد

از خط "تراکم/توزیع" برای تائید روند و یا تشخیص تغییر جهت احتمالی استفاده می شود.


تائید روند:

اگر خط A/D در حال صعود باشد، روند صعودی تائید می شود.

اگر خط A/D در حال سقوط باشد، روند نزولی تائید می شود.

تحلیل الگوی واگرا:

اگر قیمت ها کاهش پیدا کنند اما خط A/D بالا برود نشان دهندۀ این است که احتمالاً روند نزولی به صعود تغییر جهت می دهد

اگر قیمت ها افزایش پیدا کنند اما خط A/D پایین برود نشان دهندۀ این است که احتمالاً روند صعودی به ریزش تغییر جهت می دهد.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1

اندیکاتور حجم (volumes)چیست؟

اندیکاتوری که حجم معاملات و تعداد معاملات را نشان می‌دهد.
در قسمت تنظیمات اندیکاتور با انتخاب گزینه real حجم معاملات و با انتخاب گزینه tick تعداد معاملات نمایش داده می شود.

کاربرد:

از این اندیکاتور معمولاً به همراه تحلیل قیمت برای تائید قدرت روند یا تشخیص ضعف آن استفاده می شود که طی آن می توان به تشخیص احتمالی تغییر جهت های نزولی به صعودی پی برد.

تائید روند:

اگر در حین شکل گیری یک روند صعودی، حجم های معاملاتی بالا بروند، تائید کننده وضعیت افزایش قیمت است.

اگر در حین شکل گیری یک روند نزولی، حجم های معاملاتی بالا بروند، تائید کنندۀ وضعیت کاهش قیمت است.

ضعف روند:

اگر حجم ها پایین بیایند اما قیمت افزایش پیدا کند می تواند علامت ضعف روند صعودی باشند چراکه ممکن است تقاضا برای سرمایه در قیمت های بالاتر متوقف شود.




تاریخ: یک شنبه 16 / 9 / 1397برچسب:,
ارسال توسط ادمین 1
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 122
بازدید هفته : 132
بازدید ماه : 354
بازدید کل : 3404
تعداد مطالب : 104
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

statistics